söndag 23 december 2012

Fjärde Advent

Dan före dopparedan...Vi har aldrig haft som tradition i min familj att doppa i grytan på julafton. Jag tror jag bara gjort det en gång. Det är i sig en gammal tradition då man kokat skinkan och sedan låter spadet koka ihop till buljong med bl.a salvia som krydda. Sedan skall man doppa bröd, helst vört och lite gammalt, i spadet. Detta var ett sätt att förr i tiden just ta till vara gammalt bröd! Jag tror faktiskt att denna tradition mer och mer försvunnit. Men tradtionen lever vidare i ordet dopparedan! Vet ni att i går började ljuset ta överhanden över mörkret! Visserligen rör det sig än så länge om några minuter bara men i alla fall! Men ljus har vi verkligen! Överallt lyser det i fönstren och många har också vackra girlanger runt balkongräcken och altaner. Gissar att julmusik nu ljuder i massor av hem där det pysslas, kläs granar och slås in paket. Kvällen innan julafton är verkligen speciell. Det doftar så gott från granen och tallriset i hallen. I köket har Christer börjat göra Janssons Frestelse och sillen som nu legat tillräckligt länge får klart godkänt i smaken! Alla julklappar är inslagna, lite rim har det också nödtorftigt blivit, och nu ska det sista julpyntet fram. Julkrubban har sin givna plats och alla tomtarna är på plats!
Vi blir 25 stycken i morgon med alla barn och barnbarn, så det blir en riktig Fanny och Alexander Jul!

Advent! Nu brinna fyra ljus för nu är julen nära
Och klockors klang o änglars sång, de julens glädje frambära!

Godkänd!
Christers Jansson, den godaste!
tomtar för alla smaker!
Från mig till dig GOD JUL!

Det blir knyt förstås så här görs inga köttbullar i år! Kära alla ni som följer mig på bloggen. Om ni visste vad det betyder för mig att ha några som tar del av mina tankar. Min bloggvän Eva har givit mig ett fint ord, Kärleksflöde! Det önskar jag er alla och frid och fred, kort sagt en riktigt fin Jul!

1 kommentar:

  1. Så fint det låter med din jul, Margareta. Allra bäst är att ha sina nära och kära omkring sig. Vi samlas också, familjen, och alla gör eller tar med olika saker. Tomtar, gran, klappar - vår jul är riktigt härligt traditionell - och kärleksfull.
    Allt gott önskar jag dig och de dina!
    Eva

    SvaraRadera