fredag 17 maj 2024

Försommar

Det växer så det knakar!! Häggen doftar, syrenerna slår snart ut, maskrosor dyker upp som gula solar och i min vildvuxna trädgård lyser de vackra förgätmigejen med sina klarblå blomklasar. Björkarnas grönskiftande slöjor har nu blivit blad och Bokträdet på grannens tomt är överväldigande grönt. Grönt är också den "förfärliga" kirskålen, som jag aldrig kan få bukt med...tänker på "if you can´t beat them, eat them!!" att rensa...ett evighetsgöra som jag ännu ej påbörjat...dock ack så viktigt för att inte allt annat ska kvävas...Den varma underbara solvärmen som lockar fram humlor och får koltrasten att jubla. Jubla gör också alla barnen i parken invid min lilla trädgård. Skratt och skrik och på gräsmattorna under träden brer picnickkorgar ut sig och dagisfröknarna dukar upp mellanmål och saftmuggar. Så underbart med dessa försommardagar...vad vi alla längtat! Kvällarna ljusa och och rosaskimrande och den "blå timmen" inbjuder till stillhet och begrudande. Den finaste tiden är detta kanhända, fram till midsommar tycker många...men som livet har alla tider sin mening och betydelse tänker jag...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar