måndag 27 april 2020

Behöver Muminmamman....

I dag är ingen riktigt bra dag...Ja, vad har jag att klaga på tänker ni kanske. Bor i villa med trädgård där jag kan sitta när solen faller på, en snäll man (även om han har sina sidor!!) vänner som ringer och barn som bryr sig och så söta barnbarn. Men bara på avstånd... mina armar värker av längtan att få krama om dem, att få snusa på lille Elliot som tittar så förundrat på mig när vi facar på mobilen, att få krama mina småtöser och hota med "nu äter jag upp dig"!! Kanske skulle jag skriva den där boken som jag drar runt i mitt huvud. Stänga in mig i en fantasivärld där ingen Corona finns och där jag kan röra mig fritt i landskapet med armarna om mina kära. Men inte ens det kan jag samla mig kring. Försökte i dag skicka in en fil till Klassisk morgon P2 med min insjungning av "Vintern ra..". Tanken är att man ska bilda en digital kör som ska sjunga in våren. Jag försökte verkligen men eftersom filen blev för stor för att skicka via Facebook var jag tvungen att göra på ett annat sätt och där falerade det hela givetvis, trots att min käre son Fredric bistod. Inspelningen kunde inte laddas upp av någon anledning...och kanske var det lika tur det. Den låter faktiskt inget vidare...var är min röst egentligen... Har den helt rostat igen?
Jag förstår nu verkligen vad det här med socialt liv betyder och närhet. Detta avståndstagande,  undvikande att beröra känns skrämmande...än bär vi ju inga masker men det kommer säkert. Och så ovissheten, smittar jag..smittar du...är det säkert att man blir immun om man har haft sjukan eller...?
Visst blir ni trött på mitt gnällande... Nu ska jag i alla fall komma med ett trevligt förslag till utflykt som jag fått från en god vän.
Taxinge-Näsby slott några mil utanför Södertälje. Vackert beläget på en udde i Gripsholmviken och med ett berömt kakbord som vi dock inte avnjöt.

Här promenerade vi i fransk och italienskinspirerade  trädgårdar och tog del av slottets intressanta historia via speciellt utsatta informationstavlor. Egendomen nämns redan i slutet av 1200-talet och var både kloster och senare kronogods till Gustav Vasa. Många honoratiores har sedan bott här men numera ägs det hela av Nykvarns kommun som arrenderar ut för konferenser o andra begivenheter. Här finns både romantisk krypta, ett ishus och ett lusthus från 1700-talet som man nu rustat upp till ett  s.k.  erimitage (bostad för eremit!) med utanpå liggande näver och vackert formade björkstammar.
 C M Bellman besökt slottet flera gånger och så även  August Strindberg som här i slottsfrun Ebba Augusta Posse lär ha fått inspiration till fröken Julie  och även Ingmar Bergman använde sig av den vackra parken i filmen "Viskningar och rop".
Solen värmde skönt när man satt i lä och utsikten över vattnet genom spirande grönska gjorde gott för själen.
Läser just nu en bok som jag varmt vill rekommendera " När själen går i exil" av Mikael Kurkkiala.  Om hur det är att vara människa,  vad som fattas oss i ett samhälle som blir mer och mer materiellt med ett överflöd av prylar och ett enormt utbud av underhållning och andra distraktioner. Var finns språket för våra existentiella behov, var finns samtalen och vad stillar vår längtan efter att bli helare?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar