söndag 26 januari 2020

Att bida sin tid....

Ser ni den lilla väggvasen?! Den ska snart fyllas av lavendel!
En av mina inspirationskällor Tomas Sjödin skriver i en av sina krönikor om att bida sin tid. Som jag uppfattar det är det något liknande som Christer ibland brukar säga till mig när jag är vankelmodig i en fråga eller har lite för bråttom "Sov på saken". Det ligger en samstämmighet i de båda uttrycken dvs att inte rusa i väg utan tänka igenom och fundera på olika alternativ, men i "att bida sin tid" ligger ett längre perspektiv tycker jag, kanske flera veckor, år... Det kan gälla småsaker också. Som den där lilla väggvasen jag hittade på en marknad i Cotignac för många år sedan. Jag kunde inte hitta någon bra plats för den utan den blev liggande och dammades av då och då. Men så byggde vi vårt sommarkök och helt plötsligt såg jag var vasen skulle hänga. Det var helt rätt och nu fick den äntligen sin plats och fylls  nu med nyplockad lavendel varje år. Liknande gäller nu när vi ska plocka fram våra olika saker och placera dem när vi formar om vårt nyrenoverade hem. Vissa saker får till baka sina självklara platser som mormorsklockan och den stora Marlyn Monroetavlan medan många andra saker helt enkelt  får bida sin tid!! Egentligen gäller det i livet också,  jag menar när man oroar sig för något eller inte ser någon utväg för stunden...kanske ska man då vara lite avvaktande och tänka att det ordnar sig nog... jag prövar olika alternativ, försöker tänka i lite nya banor och rätt som det är så finner saker och ting sin rätta plats. Lite trösterikt faktiskt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar