tisdag 17 september 2019

Venedig tur och retur. Del 2


Ett besök på Venedigbiennalen hann vi också med men vi nöjde oss med den stora utställningshallen på Arsenale där vi också såg flyktingbåten "Nostra barka". Propellern såg ut som ett kors vid den söndertrasade båtsidan...i denna båt befanns sig mellan 800 och 1000 flyktingar som omkom då båten rammades av ett hjälpfartyg.
"Vår båt"...allas vår båt,  och tragedi...Överhuvudtaget berördes jag starkt av många konstverk, både tavlor, skulpturer och installationer...vad människor kan skapa tänker jag, vad konst kan förmedla och synliggöra...lämnade utställningarna imponerad och upplyft.
Över varje papperspinne en mikrofon...varje människa har en berättelse och en röst....
 I Verona lyssnade vi på Verdis opera " La Traviata"sittande på tvåtusen år gamla stenbänkar i den väldiga arenan.
Den musikaliska upplevelsen var inte lika stor som den kan bli i ett konserthus men helheten med den svarta himlen som en kupol över denna 2000 åriga arena var en upplevelse.
 Wienerschnitzel och Stefansdomen...andlig och lekamlig spis i Wien och slutligen Stralsund
Den vackra och mäktiga ingången till Nikolaikyrkan.
Här fanns också en fantastisk  kyrka,  Nikolaikyrkan,  och inte visste jag att Stralsund tillhört Sverige i dryg 150 år! (1648-1815) Intressanta och givande föreläsningar, fina och starka upplevelser och en större miljömedvetenhet än jag hade innan bär jag med mig hem, och det går inte längre att blunda för att vår moder Jord mår riktigt dåligt....
Nu tar vi tåget!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar