lördag 7 juli 2018

"Du gamla, du fria..." Heja Sverige!

I går var det fest i byn! Frankrike slog Uruguay med 2 - 0 och jag har sällan sett sådan glädje. Själv kom jag in till byn i början av andra halvlek och bara några minuter efter kom det andra målet och ett otroligt jubel utbröt, bengaliska eldar och tutor och folk stod upp och viftade med händer och flaggor och sjöng nationalsången! Klart att man rycks med! Man skrattar och klappar händerna förstås!

Jag är ingen fotbollsälskare, nej långt därifrån även om jag levt med fotboll sedan min kära dotter blev sambo med en fotbollsspelare i den högre divisionen. Han har å andra sidan aldrig uppmuntrat mig att komma och titta...och jag förstår honom!! Jag kan aldrig hålla tyst; skriker och ropar, akta dig, se upp etc och är så nervös att jag måste gå ut då och då...Alltså är jag bara ett störande moment för min omgivning i dessa sammanhang. Detta gäller förstås bara om det är ett lag jag håller på, som nu Sverige t.ex, eller som igår Frankrike, och det var därför jag inte såg första halvlek utan Christer fick hämta mig i pausen då han berättat att Franrike ledde med 1-0! Chansen var stor att de kunde vinna så det kunde jag klara!
Jag tänker på hur mycket fotbollen betyder för många människor över hela världen. I de enklaste och fattigaste byar som vi passerade på vår resa i Marocko fanns en liten fotbollsplan; några enkelt uppsatta målburar och barfotapojkar som sprang omkring och dribblade med en fotboll. Inga särskilda kläder behövs, inga särskilda redskap, här kan alla vara med. Även om du sitter hemma i soffan eller på baren!! Alla kommentarer som ges!! Finns väl inga duktigare fotbollsspelare än soffsittarna, som vet exakt hur spelet ska spelas och vilka misstag som hade kunnat undvikas! Ja, det är verkligen roligt att lyssna till ibland! Och sedan alla kommentarer efteråt. Nu ska varje dribbling analyseras in i minsta detalj; det är som om man aldrig fick nog. Så även på bybaren; skrik och rop när man igen och igen får se målen! Jag tänker också på den känsla av gemenskap som här finner sitt utlopp. Att ingå i ett större sammanhang; som i detta fall ett land där man tillsammans sjunger sin nationalsång och kramar om varandra och viftar med sin flagga. Det är starka känslor som berörs; gråt, skratt och glädje men också slagsmål och annat tråkigt som också förekommer.
I dag spelar Sverige mot England...fy, jag ryser...ta med dig baddräkten så kan du sitta i poolen, säger en av mina vänner hos vilka vi ska titta på matchen...ja,ja..vi får väl se, men jag har i alla fall med mig två små flaggor, svenska förstås, som jag ska vifta med! Fått på IKEA! Heja Sverige!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar