söndag 27 november 2016

"Bli stilla en stund i begrundan..."


Jag minns en Advent när vi tillsammans med vår dåvarande körledare Anna-Lena sjöng den vackra sången av Arne Castell "Stilla Advent". Hela kyrkan var nedsläckt, vi såg knappt vår körledare men vi var alla så koncentrerade och stämningen var magisk. Text och melodi är så samstämmig och jag tror aldrig vi sjungit sången så innerligt som då...varken förr eller senare.
Det första ljuset brinner och om en stund väntar högmässan. Detta år är det ingen uppdelning mellan en "vanlig" högmässa och senare en barngudstjänst, utan alla är tillsammans, ung som gammal, vilket jag tycker det ska vara just första Advent.
Tänker på min älskade mamma och versen vi alltid läste... "Advent, mitt första ljus jag tänt, en klarögd liten låga..." Hon dog för 6 år sedan vid den här tiden och jag saknar henne alltid.
Jag har satt upp stjärnor, köpt hyacinter och pepparkakor; inte självbakade dock! men mycket goda hjärtan och så glögg förstås! Nu kommer en härlig tid bara man kan hålla sig lugn och inte dras med i julstressen.
Underbart att få vara med barnbarnen på julpromenad, titta på julskyltningen på NK, hälsa på tomten och dricka saft!

 Kan samtidigt inte låta bli att tänka på alla barn som inte får uppleva detta...varför ska världen vara så fruktansvärt hemsk och orättvis och samtidigt så underbart vacker och glädjerik...
"Låt kärlekens budskap nu bara, föra männskorna tryggt i hamn..."


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar