tisdag 28 april 2015

"Det går över…."


Mitt 71 åriga livs sista dag…visst låter det lite vemodigt…och ändå skiner solen så underbart och min efterhängsna förkylning verkar äntligen släppa sitt grepp. Vi har ätit en god lunch dottern och jag och nu sitter jag här och filosoferar lite bland prunkande pelargonier och i parken och trädgården kvittrar fåglar och alla barn som gungar och dessutom har vi fått en ekorre som lite halvtamt hoppar kring runt vår berså. Vårt fågelbad, ett rabarberblad i betong, besöks vid skymningen av koltrastar, bofinkar, gråsparvar och andra småfåglar som jag ej kan namnet på, och mina små flickor fyller på med vatten ur sina vattenkannor. Violer sticker upp vid trappan och nu blommar det gulsippor och vitsippor överallt i parken. Denna ljuvliga tid, som går så fort och som man skulle vilja stanna i länge…
Kanske är det det som gör mig lite vemodig. Att livet går så fort….det var ju inte så länge sedan som jag firade min 70-års dag här i trädgården…och nu närmar sig min 72 årsdag med stormsteg…
Jag har ett fint liv.  Min "companero de la vida",  underbara barn. barnbarn och vänner och kan i stort sätt unna mig det mesta jag vill. Och om man bortser ifrån min fallenhet för att drabbas av förkylningar i tid och otid så är jag frisk! I alla fall om man ska tro min doktor som jag besökte i går. Det är bara att ha tålamod sa hon när jag gnällde, det går över! "Det går över" säger man också ibland på de underbara CD filmerna av Stina Wirsén som Elsa Dolly och Elin Lykke älskar! Så och jag! Underfundigt berättas här i små avsnitt om Nallegrisen, fågel, kanin, katten och lilla Nallen och hur de hanterar alla de olika aspekter av livet som möter dem. Alltifrån döden,  till att bli övergiven, men också om vänskap och kärlek! Man gör någon illa eller någon gör en själv illa…men det går över… Vi har tittat tillsammans på dessa filmer många gånger nu under de här dagarna som flickorna bott här och vi tröttnar aldrig! Det finns något trösterikt i att även om saker blir fel så ordnar det upp sig till slut…det går över!


2 kommentarer:

  1. Älskling grattis igen. Jag tycker som Du att man ska vara tacksam för alla födelsedagar man får. Nu ska vi leva så det ryker och snart är vi i vårt älskade Grekland. Puss
    Christer

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det ska bli underbart också! Längtar efter dig men vi ses alldeles snart!<3<3<3

      Radera