måndag 2 februari 2015

"…även med musik saknar du intet"


Vad gör man sådana här grådagar (när man inte är tvungen att arbeta förstås…) Christer läser sin tidning noggrant sedan jag serverat kaffe och juice (han lagar middag och jag står för morgonfikat) och jag själv brukar sätta mig vid datorn, läser fb, bloggar eller efter en stund ger mig i kast med DNs kulturdel. Huvudnyheterna brukar jag ta del av senare, ledare, debattartiklar som jag ibland skummar igenom; blir så betryckt av alla hemskheter, på allt sjukt som händer i världen och som jag ändå känner att jag måste informera mig om. Nu med förkylning i kroppen känns det trögt också att ta sig ut; borde egentligen hakat på väninnan och bad nu på morgonen, men det blir i stället att plocka upp och ner i disk och tvättmaskin, ordna i garderoben med sommar och vinterkläder…ja, det råder ingen arbetsbrist ska ni veta!
 I helgen bodde ett tonårsbarnbarn hos oss. Ja vi såg inte mycket av henne eftersom den kören hon är med i repeterade med tre andra körer (varav en stor ungdomskör från Göteborg) inför en stor konsert som hölls i Adolf Fredriks kyrka på söndagen. En jättefin konsert med satser ur Vivaldis Gloria samt en nyskriven mässa i dalaton av Olle Lindberg. Är så lycklig över att mitt sång och musikintresse går i arv  och att hon får uppleva den underbara gemenskap ett körliv kan ge för att inte tala om alla musikupplevelser! Det finns ett talesätt som säger ungefär "Med en boksamling och en trädgård saknar du intet" Jag skulle vilja tillägga även "Med musik…"

1 kommentar:

  1. Så fint! Att sjunga i kör verkar vara en underbar upplevelse. Och visst är det sant att man alltid har något att göra - försvann in i garderoben i lördags kväll och kom inte ut förrän allt var sorterat!

    SvaraRadera