lördag 29 april 2017

All by myself...


Sista gången till mammografi...politikerna har bestämt att gränsen för undersökning går vid 74 år och där är jag alldeles strax! Att ha tillgång till detta är ju helt fantastiskt och jag förstår att någonstans måste det ju sluta. Bröstmottagningen har flyttat från SöS sedan några månader men jag gick förstås fel av gammal vana så det blev att ta en promenad ner till Södra Station där mottagningen nu ligger.
Ingen receptionist som hälsar välkommen utan här får man slå in sitt födelsenummer i en apparat på väggen och där vederbörligen registrerad får man ett salsnummer dit man ska gå. Än så länge behövs en sköterska i alla fall för att sköta röntgenapparten, men det kanske också är en tidsfråga!!
 Snabbt och smidigt i alla fall och tidigare än jag trott befann jag mig plötsligt i solvärmen alldeles nära Medborgarplatsen. En härlig känsla av frihet grep mig. Många runt omkring på väg till jobb på cyklar och i bilar, men jag,  lugnt strosande på väg mot söder där jag senare skulle frukostäta med god vän. Klockan i katolska kyrkan började ringa och jag smet in till den tidiga mässan. Ljus och blommor och en hel del människor i bänkarna. Kände igen många av ritualerna, dock ingen orgelmusik eller psalmsång. Hit går kanske många innan sitt arbete för att få sig lite andlig spis till del, en stilla stund innan dagens stress.
Fortsatte flanerandet (vilket härligt ord) på Folkungagatan, givetvis på den soliga sidan!, tittade i fönster, tog en kaffe på ett litet café och satt utanför en stund och läste i en pocket av Agatha Christie som jag hittat i bokhyllan vid kaffebordet. Den fick jag ta med när jag strosade vidare upp mot fjällgatan. Tog mamsell Josabeth Sjöbergs trappor upp mot Stigbergsgatan. Mamsell Sjöberg (1812-1882) är känd för sina unika bilder från Södermalm. Hon försörjde sig som musiklärarinna och bodde inneboende på tolv olika adresser och har noggrant tecknat både interiören i sina rum men också utsikten från fönstren. Originalen kan beskådas på Stadsmuseet.
Jag går förbi de gamla trähusen, förbi Den norske kirken och minns mina resor upp till Tromsö...
Så kommer jag till Sista Styverns trappa och går in i den lilla parken bredvid. Här står en bänk och väntar på mig. Precis i solljuset och bakom den ett knoppande träd. En vidunderlig utsikt framför mig
över farleden in till Stockholm.


En underbar morgon...här är så tyst...Sitter en bra stund och bara är...
Nu väntar en god frukost på Bakverket tillsammans med min vän och blogginspiratör Eva!
Hon har just kommit ut med sin andra bok om De fyras gäng "Se upp med vad du önskar" heter den. Härliga böcker om kvinnor som börjar ta för sig av livets goda! Vår nya mappiedrottning var det någon som skrev!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar