torsdag 25 augusti 2016

Höstanemoner och frisörsalonger!


Min svärdotter har så vackra höstanemoner utanför sin dörr. Varje gång jag ser dem tänker jag att det ska jag också plantera…och på den vägen är det!! Den goda solvärmen gör gott för själen, och jag hoppas den håller i sig ytterligare några dagar!
Läser en riktig feel-goodbok just nu! Anna Janssons "Ödesgudinnan på salong d´Amour". Visst låter det lite banalt!? Det är som att dricka god saft, lättdrucket men inte utan substans!  Hårfrisörskan Angelika, med egen frisörsalong i Visby, har ett öga och en intuition för ensamma, behövande människor och bland saxar och hårfärgningsmedel arbetas, tillsammans med assistenten Ricky, fram olika strategier för att hjälpa dem!  Dessutom anar jag att mannen som hon själv flirtar med på en restaurang kommer dyka upp och lösa även Angelikas eget singelliv...förutsägbart, visst,  men varför inte?!
Det är något visst med frisörsalonger! Åtminstone de här mindre, mer personliga. Tänker på "min" salong i vår franska by med sina tre stolar, lilla disk och de olika tavlorna, som pryder väggarna, målade av hårfrisörskan själv, (En gammal fransk bil på ett lavendelfält, åsnan som betar fridfullt under trädet..) alla "bonjour" genom dörren till förbipasserande och hårfrisörskans make, själv frisör,  som gärna diskuterar med kunderna. Skratt och prat, säkert många förtroenden som det gärna blir när man låter sig pysslas om av duktiga händer! Det doftar gott  från alla olika hårmedel, det glittrar på hyllor av smink och hårsmycken…det är som att delta i en film, tänker jag. "Jag är lyckligt lottad," säger frisören. " Jag går till jobbet, får hålla på med något som jag verkligen tycker om och träffar människor av alla de slag!
Ingen dag är den andra lik och för det mesta blir mina kunder nöjda med  mitt jobb! Jag behöver inte resa någonstans och när jag gör det blir det alltid någonstans i Frankrike". Här finns allt, säger han och skrattar. Nåja säger jag, ingen riktig vildmark dock, som vi har i Norden! Han håller inte riktigt med men vad gör det! Inte ofta man träffar på någon som är så nöjd med sitt liv! Söt är hans fru också och nuförtiden kindpussar vi varandra, och hon kommer ihåg mitt namn, " Bonjour Margarett!"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar