lördag 27 augusti 2016

Burkini eller bikini?

Erik Helmerson skriver i en liten notis i DN angående att Frankrikes förvaltningsdomstol går emot burkinibeslutet,  att så länge beslutet är frivilligt (kvinnans) ska staten inte använda sitt monopol på hur vuxna människor ska klä sig. Håller med,  men är kvinnans beslut frivilligt frågar jag mig. Kan hon om hon vill och önskar ha t.ex bikini eller annan typ av baddräkt i stället? Jag tror inte det utan burkinin är ett uttryck för mannens makt över den kvinnliga kroppen som slöjor och burka och heltäckande kläder. Hjälper vi då dessa kvinnor med förbud? En otroligt svår fråga tycker jag, som själv mår illa när jag häromdagen i värmen såg en familj där mannen gick i shorts och t-shirt och kvinnan bredvid gick i heltäckande svart kappa med tillhörande slöja. För mig är det fruktansvärt provocerande som jag antar att det är för många andra kvinnor också, även män kanske...
Ska vi acceptera detta klädförtryck av kvinnor i Sverige eller göra som i Frankrike förbjuda alla typer av religiösa symboler i skolor och i offentliga sammanhang? Jag vet att jag ger mig ut på hal is och vet att dessa frågor rymmer många bottnar, men jag frågar mig ibland hur mycket vi ska acceptera av andra kulturers yttringar när det strider mot grundläggande värderingar i vårt samhälle?

1 kommentar: