lördag 12 december 2015

"God morgon mitt herrskap…"...

Elsa Dolly har bakat peppisar och klätt julgranen i förväg!

…här kommer... ingen Lussebrud!!  Om några timmar vaknar Sverige upp till Luciamorgon med "Sankta Lucia",  lussebullar och pepparkakor.  I fredags firade säkert skolor och dagis lite i förväg med lucior, tärnor, tomtar och pepparkaksgubbar, och själv har jag de senaste åren stigit upp, tänt ljus och druckit kaffe till TVs Luciamorgon.
Och nu sitter jag här i solstolen på vår altan och ser på palmer och bananträd, som omgärdar den fina poolen med sitt lilla vattenfall. Det känns märkligt. Jag har aldrig varit borta denna tid tidigare. Jag älskar julförberedelser!   Peppisbak med hela familjen,  pysslet med julgranskarameller och julmarknaden i Gamla Stan med något av barnbarnen. Helst ska det vara julesnö förstås…
Här kvittrar fåglarna och på himlen seglar några lätta molnskyar. Värmen är bedövande, fuktig efter nattens myckna regnande och Christer har nyss tagit sitt sedvanliga morgondopp. Vi bor i ett lugnt, familjevänligt område med trevliga små hus och nära till havet med den kilometerlånga sandstranden.
Tyvärr har Elin varit sjuk och febrig i en vecka och nu har även Elsa Dolly feber…men som tur är finns motmedel i form av Alvedon, glass och läsk och vem kan i längden motstå ett dopp i poolen med rosa delfinen!



4 kommentarer:

  1. Låter underbart! Mysigt här med..i torsdags var jg på genrep på en ny pjäs!En uppstoppad hund"...ganska rolig men låååång! I fredags gick jag en tvåtimmarspromenad med J sovandes som en stock i vagnen och därefter en lektstund hemma..igår var det "Hörnet" riktigt riktigt bra!! Dock var Torsten inte med, han har fått bältros och hade ont....idag inga planer förutom förmiddagskaffe hos anja med liten kaka därtill...stor stor kram och hälsa de dina! Ann

    SvaraRadera
  2. Idag Lucia lade sig ett tunt tunt snötäcke över Enskede och gav lite julstämning här hemma. Men ett bad i polen låter inte alls fel. Vihär i norr får värma oss med glögg och pepparkakor.
    Hälsar Kersti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kersti!
      Glögg och pepparkaka ska bli gott att smaka!! varm kram

      Radera
  3. Tänk att du nu har fått din riktiga promenadkompis!! En som inte har latmask i benen….Det där med förmiddagskaffe låter trevligt…det får vi ta upp, som damluncher då och då! (jag blir mer och mer lik min kära mamma…) I dag är här molnigt med regn i luften, men varmt!
    Christer sover fortfarande och inne hos Agnesfamiljen är det också tyst. Hoppas Elsa Dolly mår bättre idag så hon kan leka med norska vänner som kommit. Någon yoga har det inte blivit men jag tar ofta massage på stranden så jag mår mycket bättre i kroppen!
    Längtar att se dig! KRAAM Margareta

    SvaraRadera