söndag 6 juli 2014

Min franska resumé i ord!

Morgonfika under olivträdet

Tidig morgon. Det är lite kyligt i luften och vinrankornas blad i vinåkern är fuktglänsande som gräset. Det är tyst så när som ett ljudet av ett bortfarande flygplan. I kväll åker vi själva med ett hem igen efter intensiva, härliga veckor. Det har inte blivit någon egen tid direkt…det blir inte gärna det när man har barnbarn omkring sig och inte speciellt en 9 månaders baby som fordrar ständig passning med bestämda mat och sovtider. Snart börjar hon att gå också och hela tiden reser hon sig och med våra hjälpande händer tar hon små steg. De nästa i kullen, treåringen och sexåringen bygger kojor och leker sjöjungfrur och "mamma, pappa, barn" och huset är i fullständigt kaos frampå kvällen. Det är ett ständigt plockande och röjande och så förstås de ständiga tillsägelserna "häng upp handduken när du badat"… tonåringarna har en otrolig förmåga att säga "visst!" och sedan är det samma sak igen! Föräldrarna råddar med handling av mat och dessa veckor har jag gått upp flera kilo!! Som jag tidigare berättat har vi mästerkockar i familjen och alla äter med god aptit. Annars kunde man tänka att man inte skulle bli så hungrig i värmen, men när man väl sitter vid bordet smakar det så gott! Men visst känner jag mig trött…för första gången har jag inte läst en rad…har försökt men inte haft någon ro. Samtidigt vet jag att snart är vi ensamma igen och jag kommer sakna dessa dagar fulla av liv, av prat och skratt och mer eller mindre djupsinniga diskussioner frampå nattkröken med det goda rosévinet som är så förunderligt lättdrucket!! För att inte tala om alla badblöta kramar och pussar från mina härliga barnbarn!

2 kommentarer:

  1. Det låter härligt. Men visst är det svårt att hitta balansen mellan att umgås med sina käraste och samtidigt hitta egentid. Nu har jag några dagar för mig själv och jag tycker att det är spännande att se om jag orkar övervinna den lättja jag nuförtiden har lättare att ge efter för

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lättja kan vara ett positivt ord!! Vi ska alltid vara så effektiva och även när vi har egen tid så förväntas vi fylla den med något "nyttigt". Var lat och njut! (måste jag även säga till mig själv…)

      Radera