tisdag 8 juli 2014

Min concierge och jag!


Min concierge anländer!
I Frankrike ( och även säkert i många andra länder) har man haft och har fortfarande i vissa hus en concierge, d.v.s en portvakt! När jag var liten och bodde på Gotlandsgatan hade vi en farbror som bodde i första lägenheten närmast porten, och som tog hand om husets alla problem från städning till byte av lampor. Portvakten kändes säkert av många som en trygghet eftersom det på den tiden inte fanns dörrkoder och vem som helst kunde komma in. Ni har säkert läst den franska boken "Igelkottens elegans" som just handlar om en kvinnlig concierge i Paris! (Mycket läsvärd för övrigt). Genom sitt lilla fönster i dörren kunde hon kolla vilka som kom och gick, ta emot tvätt och paket och att hon sedan själv var en veritabel guldgruva i vad gäller litteratur och andra kulturella aktiviteter var det ingen som visste eller intresserade sig för.
Nåväl även jag har mina concierger! och denna gång var det min väninna H som passade vårt hus! Hon måste ha gröna fingrar för så fina har mina blommor sällan varit och rummen hade inte "den där varit borta länge" prägeln som lätt blir när huset stått tomt i en tid. När vi kom hem stod på bordet en utslagen pion i en karaff  med ett litet välkomstkort bredvid! Så glad man blir för denna omtänksamhet!  Pionen kom från vår trädgård där de nu prunkar och sväller över med sina lite tilltufsade blomblad…"bedagad skönhet" som Kerstin Thorvall så träffande lär ha uttryckt det!

Fransk variant!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar