måndag 11 mars 2013

Ode över kåldolmar



Pressad potatis,  pressgurka och rårörda lingon hör till!
Nästan hela dagen lagade vi mat i går! Vi skulle ha vänner på middag och jag längtade plötsligt efter kåldolmar, ni vet den där rätten som man bråkar om om den är svensk eller turkisk! En sak lär i alla fall vara säker och det är att det var en Karolin som tog hem receptet! Vi har massor av kokböcker men en av de bästa är Leif Mannerströms "Husmanskonst". Hans "korv i ugn" är en riktig höjdare och nu skulle vi pröva på hans kåldolmar. För första gången på länge hjälptes vi åt i köket, annars brukar Christer för det mesta tycka att jag är i vägen och bara stökar till! Visst var det ett pysslande! Att få bort kålstocken var inte lätt och sedan skulle även kålnerven ansas efter 15 minuters sjudande i lättsaltat vatten. Jag fick därefter förtroendet att ta bort bladen och det gällde att vara lätt på handen så att de inte gick  sönder. Färsen skulle också förberedas och eftersom vi följde receptet slaviskt mätte och finfördelade vi lök och kryddor innan vi provstekte en liten bit för att kolla smaken. MMM..den var  god så nu började vi rulla in små färsbollar i kålen. Tätt tätt paketerades de sedan i den smorda formen för att åter kryddas nu även med farinsocker! Och sedan väntade ugnen i flera omgångar med olika temperaturer, in och ut för att spädas med den goda skyn. Vad de ska bli överraskade, sa Christer. Ska bli jätteroligt att se deras miner när vi serverar! Så knackade det på dörren och våra vänner klev in! Får vi kåldolmar!, var det första de sa!!!

2 kommentarer:

  1. Ser ju hur gott ut som helst!! Det måste jag prova! Puss

    SvaraRadera
  2. Ljuvligt. Kan jag få komma på en repris när jag kommer hem. Jag kan ta med mig rårörd lingonsylt. Har lingon i frysen.
    Kramar till er båda Ingrid

    SvaraRadera