tisdag 5 mars 2013

Hej då Barbarotti!

Jag gillar verkligen Håkan Nesser! Minns när han klev in i min bokhandel för att ha en författarkväll där och jag hajade till. Min första hälsning var, " men himmel vad lång du är!" Han skrattade och det blev en mycket uppskattad kväll för han kunde verkligen berätta om sitt författarskap på ett intressant sätt. Jag har nog läst de flesta av hans böcker, alla om Van Veeteren,  men också de mer filosofiska verken där jag i vissa finner spår av Paul Auster! Gammal svensklärare som Nesser är, kan han verkligen uttrycka sig i skrift! och många gånger dyker det upp icke så vanliga ord och det gillar jag, ordsamlare som jag är. I går avslutade jag den sista delen, nr 5, om kommissarien Gunnar Barbarotti från den fiktiva staden Kymlinge. I fem böcker har Nesser berättat om denne filosoferande man, om hans liv och hans sökande efter Gud och kärleken, och det som han samtidigt brottas  med olika fall, spännande och kluriga och där till synes omöjliga lösningar till slut får sin helt självklara upplösning!

Första och sista boken om Barbarotti! Jag förordar att man läser dem i ordning!

En Nesserbok blir aldrig tråkig och lämnar åtminstone hos mig kvar diverse funderingar kring livet och döden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar