måndag 18 mars 2013

Måste ses!


Vilken underbar film! Varm, berörande och viktig. Måste skriva om den direkt! "Den gröna cykeln" heter den och vi har nyss sett den. Filmen är gjord av Haifaa al Mansour och är den första film som spelats in i Saud-Arabien och dessutom av en kvinna. Saud-Arabien är ett land som har ett av världens starkaste kvinnoförtryck. Haifaa berättade i en intervju att när vissa scener skulle tas var hon tvungen att sitta i en buss för att regissera då kvinnor inte får vistas ute överallt. Hon har lyckats göra en film som på ett subtilt och lågmält sätt visar det förtryck som låser in och kväver kvinnorna och vi ser allt detta genom flickan Wadjas ögon och ansiktuttryck. Wadja själv är en stark och modig flicka och på sitt eget sätt gör hon uppror mot de begränsningar som samhället genom skolan och familjen sätter upp för henne. En verklighet så olik vår och som skildras kritiskt men samtidigt kärleksfullt. Jag tror på Wadja och hennes pojkkamrat. En gång i framtiden vill jag tro att de kan mötas som jämbördiga.

3 kommentarer:

  1. Ja, den vill jag se! Såg en intervju med den modiga regissören och blev lockad, ännu mer lockad blir jag när jag läser din text.

    SvaraRadera
  2. Ja det är ju det man hoppas på, men hur lång tid kommer det att ta??? Ännu inte tillstymmelse till förändringar, men jag kanske är dåligt påläst. Ingid

    SvaraRadera