torsdag 7 februari 2013

Näthatet så vidrigt och skrämmande

Ni missade väl inte Uppdrag granskning i går och programmet om hatet mot framförallt kvinnor på nätet? Jag har aldrig riktigt förstått hur utbrett det är även om jag tidigare läst om förföljelser och kränkningar mot personer på nätet. Men vidden av hatet, av hoten och de råa sexistiska anspelningarna var för mig helt nytt och så även för många med mig tror jag.  Kanske beror det på att man varit ganska tyst om detta. De drabbade har inte alltid velat tala om det och många har också vant sig vid den hårda ofta kränkande tonen på nätet. Men nu träder flera mediakvinnor fram och  läser upp det ena vidriga mejlet efter det andra men det är inte bara kända kvinnor som drabbas utan  vanliga kvinnor, som du och jag,  här i programmet en som på HMs hemsida kritiserade en tröja med en bild av en sångare som varit straffad för sexualbrott. En ung kvinna som bara ville starta en diskussion om något som hon finner väsentligt. Så modigt av henne och de andra kvinnorna att ställa upp. Därför är det så viktigt att vi börjar tala om detta högt och inte tystnar eller låter oss styras av rädsla.  Det finns mycket att säga både om HMs och polisens agerande men också vad det opersonliga nätet får frustrerade människor att säga och utrycka av hot och kränkningar, något som de flesta säkert inte skulle göra om man möttes ansikte mot ansikte (vill jag tro i alla fall). Nuvarande lagstiftning hänger inte med riktigt om jag förstod rätt, men förhoppningsvis kommer lagar som kan stoppa och förhindra. Se programmet på SVT play och läs även Ewa Swedenmarks blogg, "Tystna inte, vi är så många fler än hatarna", du finner hennes blogg i min marginal!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar