torsdag 14 februari 2013

Alla Hjärtans kram till er!


Varför känner jag tveksamhet inför denna dag, alla Hjärtans dag? Det är väl inget fel att skicka hjärtesms till nära och kära (vilket jag gjort!),  eller köpa en ros till någon som man tycker om. Men det är som med andra dagar där vi uppmanas att tänka på något särskilt, det blir lätt till något kommersiellt. Jag kan ju heller inte låta bli, gammal pedagog som jag är, att kolla upp lite om bakgrunden.  St Valentin var en präst som vägrade avsäga sig sin kristna tro och därför halshöggs den 14 februari 269 e.kr. (Hans synd att viga kristna par). Sedan kopplades han ihop under medeltiden med våren och fåglarnas sökande efter lämliga partners och så blev den 14 februari St Valentins dag, kärlekens och förälskelsens dag! Ja,  jag inser att jag tycker om det här med röda gelehjärtan och rosor,  så varför inte?!  Hoppas många pippin finner sin vän och kommer och sjunger i min trädgård i vår!

1 kommentar:

  1. Massa pussar till min finast fina mamma! Jag älskar dig massor!!! Puss

    SvaraRadera