tisdag 5 februari 2013

Idag kunde jag inte hålla mig längre!

 Jag gick till Gamla Enskede Bageri och köpte min första semla för året fast det enligt gammal tradition inte får göras förrän nästa tisdag! Men som med surströmming och kräftor så gäller inga speciella datum längre utan nu är det fritt fram ända fram till påsk! Att äta semla har sitt ursprung från medeltiden då vi var ett katolskt land och man ville frossa innan fastan började inför påsken.  Sedan har ju "bullen" utvecklats till att bli vad den är i dag, en fin vetebulle (simila betyder vetemjöl på latin) med mandelmassa, grädde och ett florsockerpudrat lock! Semlan kallas också fettisdagsbulle och hetvägg, det sistnämnda är när man äter den i varm mjölk, något som också är ganska gott. Ni minns väl , detektiven Ture Sventon, som var en riktig temmelfanatiker och så har vi ju stackars kung Adolf Fredrik som dog en kvalfull död när han avätit en semla. Dock hade han inmundigat en större måltid innan! Han dog den 12/2 1771 och i år infaller hans dödsdag just på fettisdagen! Semlan finns t.o.m avbildad på en målning från 1250 som finns i en dansk medeltidskyrka.


Hursomhelst jättegod är den! Mums!!

3 kommentarer:

  1. Snålvattnet rinner. Tänk vad man får lära sig mycket i din blogg. Tur för oss läsare att du inte kunde hålla dig längre.
    Kram Ingrid

    SvaraRadera
  2. Vad är det här kom hem med dessa bakelser till min familj du orkar aldrig äta upp en hel semla:)

    SvaraRadera