måndag 21 september 2015

Dåtid och nutid...


Detta var tänkt som en fortsättning på "Slott och herresäten" men det stämde inte riktigt så jag ändrade mig. Inte så att vi inte fortsatte vår kulturhelg men det innehöll så mycket annat också!
Vi började söndagen i Salernes med cafe crème och croissant som denna gång var precis som den ska vara, smörig och frasig! Sedan vandrade vi runt lite och insöp den avslappade atmosfären av dofter och färger och inte behövde vi trängas heller! Lagom mycket folk och gott om plats på cafeet. Ska du handla nu igen, sa Christer…nej, sa jag. Jag har inget köpsug och tänker bara gå omkring och njuta! Trodde jag! Där hängde den ju den där härliga yllesjalen som jag sett en kvinna bära tidigare. Jag tittade, frågade om pris och gick vidare…men tillbaka förstås,  och helt plötsligt låg den där i en påse!! Så vacker, mild färg och så varm och go senare på kvällen på terassen!
Vi fortsatte senare till Aups, också en vacker by uppe bland bergen för i dag på le jour Patrimoine skulle klosterträdgården till klosterkyrkan (som numera är ett vackert museum) vara öppen för allmänheten. Klostret och klosterträdgården är numera privatägd liksom all egendom runt själva kyrkan, så jag var verkligen nyfiken. Bara namnet gör att jag ser framför mig stillheten i vackra pelargångar, skönheten i omsorgsfullt skött trädgård…men så var det nu inte. Hela huskomplexet är förfallet, trasiga fönster, och golvet i pelargångarna sprucket och i trädgården växer en massa buskar mer eller mindre klippta. Själva klostret byggdes under 1100-talet av cicterciencerorden men har sedan byggts om flera gånger under århundradena. Här verkade nunneorden Ursulinerna (beskyddare St Ursula, bl.a lärdomens helgon) och som förutom att vårda sjuka även bedrev undervisning för flickor. Man kunde också besöka ett gravkapell tillhörigt en hertig Blacas och här var det mer välskött. Ja, så var dessa "hemligheter" avslöjade…och jag undrar var ägaren till klostret tänkte när han köpte det….
Utanför pågår det nutida livet med loppismarknad i varje gathörn. Luften surrar av röster på olika språk och det prutas för här ska man göra det! Vi delar på en lasagne på en liten restaurant och tittar på folklivet. Nutid och dåtid…Som så många gånger önskar jag att jag kunde vrida tillbaka tiden och se hur allt såg ut när klostret levde och Aups fortfarande var en liten by utanför allfartsvägarna…

 Inte helt utan stämning...
Le tombeau des Ducs
Mitt fynd på loppisen! Otroligt välgjord och signerad!
2 euros!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar