fredag 6 februari 2015

Plötsligt flög en fjäril in...


Här ser ni en bild av vådan att inte ta ner taket över pergolan i tid…eller vända upp och ner på blomkrukorna eller ta in trädgårdsstolen…Snötäcket döljer visserligen en del men inte är det vackert precis. Nåja inte mycket att göra åt saken just nu…isen och snön har lagt sig som ett skyddande täcke över alltsammans och fåglarna bryr sig ju inte utan samlas hungrigt vid "fågelbordet"! Idag är det dessutom sol för första gången på länge och då ser ju allt lite bättre ut!
Och vad kommer nu fjärilen in?! Jo, en dag i veckan far jag in tidigt med T-banan för att läsa franska. Vagnen är full av trötta, ofta mörkklädda människor som läser i mobiler eller sitter med hörlurar och stirrar ut genom fönstren. Sällan möts några ögon och sällan hör man prat. Jag satt där också i mina tankar, då det plötsligt sken till i gången framför mig. Ett ungt par, kanske i 18 års åldern stod nära varandra. Hon med ett par snygga vita skidbyxor och en ryggsäck på ryggen. Jag såg inte så mycket av honom men båda såg så unga och förälskade ut. Plötsligt la hon sin kind emot hans och han la armen om hennes rygg och så stod de tysta en bra stund på det viset. Det var som en strålglans omslöt dem, en genomskinlig bubbla av värme och innerlighet. Jag fann mig själv sittande med ett leende på läpparna och mindes plötsligt den där underbara känslan när man var förälskad och ingenting annat betydde något än att få vara nära och vidröra. Jag tänkte på en scen ut filmen "You´ve got mail" när Meg Ryan sitter på tunnelbanan och en fjäril flyger in i vagnen…precis så var det! Helt plötsligt i det grå vardagliga kan något magiskt hända som kan få dig att le och minnas något ljuvt!


2 kommentarer: