lördag 14 februari 2015

"Jag har en själ i Paris…"

"Par, Seinekajen" foto Christophe Laurentin

Kärlekens dag! Inte trodde väl helgonet Valentin som levde på 400-talet  att han skulle bli uppkomsten till denna Alla Hjärtans dag då tusentals rosor, kort och kyssar kommer att utdelas på många platser på jorden! Numera kanske vi inte skickar så mycket kort utan det blir nog mer sms,  men en ros står redan på bordet från min käre man och en kyss får han givetvis!
Sedan några dagar rör jag mig på gatorna i Paris! Sitter på något café, skriver lite och tittar på alla människor som går förbi. Under några år under min "sturm och drangperiod" var det verklighet för mig stundtals och nu förflyttas jag dit med hjälp av romanen "Åren i Paris" av Paula Mclain; en berättelse om Ernest Hemingway och hans första hustru Hadley och deras liv i Paris konstnärskretsar under 1920-talet. Min bloggvän Eva tipsade mig om boken och jag njuter! Inte för att mina dagar där går att jämföra med det Paris som var då med sin efterkrigsstämning, då diskussionerna gick heta hos Gertrude Stein där även Picasso var en trogen gäst. Men mina upplevelser av människor och miljöer är för mig minst lika viktiga och nu i minnets trädgård känner jag den ljumma luften, hör bruset från trafiken och sväljer med välbehag det svala vita vinet! där jag sitter på något av alla caféer  runt "Boul Mich"!  I min bokhylla hittar jag också en annan Parisälskare; Sun Axelsson, och i sin bok "Jag har en själ i Paris" med foton av Christophe Laurentin,  berättar Sun högst personligt om sin tid i Paris där hon bl.a bodde i Maraiskvarteren, också en favoritplats hos mig! För några år sedan gjorde jag tillsammans med mina söner en weekendresa dit och jag minns min stolthet när jag kom in på restaurangen Les deux Magots, platsen för så många av Paris litterära och konstnärliga celebriteter, flankerad av mina stiliga söner!
Det var ju också i Paris jag mötte min stora kärlek Christer så visst är det Kärlekens stad!
På place du Tertre
I väntan på bord på Les deux Magots
Inspirationskällor!


2 kommentarer:

  1. härliga dagar..ska läsa böckerna..har just avslutat boken om Garbo..både gillar och ogillar den..ska bli kul att diskutera...ha det toppen i Burma...och var rädda om er...bamsekram Ann

    SvaraRadera
  2. Vilket härligt blogginlägg Margareta. Minsannn vi har en själ i Paris. Och Sun A och Christophes bok är ljuvlig. Boken om Hadley också eller hur, jag vill vara vara kvar i den, i Paris på tjugotalet. Så jag läser Hemingway nu ...

    SvaraRadera