fredag 6 juni 2014

"Flamma stolt…"



Festligheter på stan! Restauranger i Kungsan och kungen (antar jag) på Skansen. Själv har jag satt upp min flagga på den lilla stången vid balkongdörren. Tänker på att jag ser inga flaggstänger här i Gamla Enskede fast det är ett villaområde och det brukar ju vara gott om sådana just i villaområden. Men när jag tänker efter så är det nog mest när man kommer ut på landet…de röda stugorna och så den höga flaggstången mot himlen. Kanske är vi numera rädda för att hissa flaggan, att vara nationella, att vara lite glada och stolta över Sverige.  Låtit de främlingsfientliga lägga beslag på en sund nationell känsla. Tänker på bilder som Agnes skickar från Norge. Den syttende maj!
I Tromsö vandrar man efter en orkester i långa led, ofta klädda i nationaldräkter och utmed vägkanten står åskådare också med flaggor.  Och sedan firar man med vänner och familj antingen med picnickorgar (om det inte snöar förstås!!) eller hemma. Min lilla Elsa Dolly hade också nationaldräkt i år, norsk förstås…ack ja! Förra året var det min goda väninna från Göteborg som ordnat picnic för mig (en födelsedagspresent) vid Skeppsholmen och då märkte vi att det var ganska många som (lite som i smyg) bar svenska flaggan i ryggsäcken eller på pakethållaren! Allra tryggast var nog att placera flaggan i handen på barnet i barnvagnen…Nej vet ni vad! Jag tycker vi ska fira Sverige åtminstone en gång om året! Låt oss tänka på allt det som är positivt, så mycket som är bra i Sverige, så mycket som vi har att vara tacksamma för. Det kan ge oss kraft att kämpa vidare.
I dag ska vi äta majesill och jordgubbar och kanske också en liten nubbe! "Jag är så glad att jag är svensk..tjo, tjo!"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar