lördag 6 juni 2020

Gröna fingrar....

Säkert känner ni någon som har en förunderlig förmåga att få jorden att spira! Tyvärr tillhör jag inte denna avundsvärda sorts människa,  men jag älskar trädgårdar, parker...njuter av att promenera omkring och fascineras av den oerhörda artrikedomen som finns i naturen och människans talang att  omforma och skapa oaser för vårt sinne och vårt behov av skönhet.  Det är ju känt att trädgården ofta används som en sorts terapi för stressade och deprimerade människor, så och nu i dessa coronatider, och de affärer som går bra är bl.a de som sysslar med växter och trädgårdsprodukter av olika slag . Fröhyllorna ser utplockade ut på sina ställen och det grävs och planteras på kolonilotter och i trädgårdar,  ja även på balkongerna odlas det och smyckas med amplar och spaljeer. I min trädgård händer också spännande saker!
Mitt äldsta barnbarn Joel uttryckte en dag att han gärna skulle vilja odla något och då erbjöd vi honom en del av vår tomt, den delen som vi egentligen aldrig använder eftersom vi alltid sitter på baksidan av huset. Sagt och gjort! Han kollade hur solljuset föll bäst under dagen och där placerade han 4 st odlingslådor, som han sedan frösatte med olika sorters frön, morötter, bönor, olika salladssorter...
Jag blev själv så inspirerad av hans entusiasm och beslutade att nu skulle äntligen ett litet växthus införskaffas! Sagt och gjort,  och nu står det där efter en del möda!! (vem skriver egentligen instruktioner?!)
Genast hittade jag två stolar som kunde passa in och ett litet bord så nu kan man sitta där också och filosofera! Härinne ska växa tomater och meloner säger Joel och kanske andra spännande växter...för fantasin finns inga gränser!
Kanske kan t.o.m jag trolla lite med fingrarna...efter två dagars kamp med kirskålsrötter har jag planterat lin, ringblommor och krasse och i mina kryddkrukor växer timjan, oregano,  mynta och rosmarin och jag ser med spänning fram emot när sommarblommorna ska komma upp!
Lin, väldigt bra mot kirskålsspridning och inte minst så vacker i blomningen!
Min svärdotter Lina, som verkligen har gröna fingrar, delar frikostigt med sig av sina tips och jag har fått skott av lövkoja att plantera ut. Så nu finns alla möjligheter till att få en fin trädgård med blommor och grönsaker och framförallt att umgås i med familj och vänner nu i denna trots allt ljuvliga sommartid!
Hej morfar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar