tisdag 23 juni 2020

Mannens sista bastion?!!

När grillarna kommer fram i trädgårdarna eller på balkongerna och doft av grillkött sprider sig i luften då är det vår brukar man säga! Och sedan står de kvar där till långt in på hösten för att sedan få vila till nästa vår! Nåväl vi finner en liten grill även här i vårt förråd och köper ett riktigt gott kött i den berömda charkuteributiken, och vem tar på sig förklädet och förbereder det hela! Givetvis Christer!

Och här har ni nu mina funderingar inte alls särskilt djupsinniga men ändå intressanta! Varför är det till 99% alltid männen som grillar? Jag har ännu aldrig blivit bjuden på BBQ där inte mannen stått vid grillen ofta med en öl i handen. Sambon eller hustrun gör sallad och dukar och ser till att dryckjom finns tillgänglig och sedan när grillningen är klar bistår hon maken med tallrikar som han lägger det grillade på. Och sedan får han beröm! Oh så välgrillat det är och vad har du använt för grillolja etc. Mannen lyser av berömmet och hustrun/sambon ler stolt! Jag raljerar lite som ni märker!
Vad fick jag då för svar på min fråga av vännerna? Jo! Att grilla är ju höjdpunkten på en middag. Det fordrar ett praktiskt sinne (hm) att rätt sätta fyr på kolen, inse när glöden är tillräckligt varm och sedan anpassa det man ska grilla på rätt sida av gallret. Nu är ju många grillar som de värsta lyxåken och styrs av gas och reglage av olika slag så det gör ju allt ännu mer komplicerat och här behövs då mannens mer tekniska kunskaper...Sedan finns det ju något mycket primitivt också i det här med eld och kött (även fisk), jakt och fiske typ, där mannens vildmarksådra får komma lite till sin rätt, att föda hustru och barn om det så bara blir symboliskt vid en grill! Även den mest obegåvade (i matlagningskonsten) mannen har här möjlighet att hävda sig och framstå som en riktig hjälte!
Själv tror jag att det är en blandning av allt ovanstående men också att vi styrs av bekvämlighet och ohejdad vana och många kvinnor, även jag, tycker det är ganska skönt att slippa stå där i grilloset!! Låt mannen för en stund vara kungen!! Eller vad säger ni? Skriv gärna ner några tankar!
För övrigt har jag blivit inspirerad av en rolig film som cirkulerat på FB! "Dags att ta över grillen tjejer"! "Grillupproret"! Får nog vara för mig trots allt:))

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar