lördag 2 maj 2020

Merdre kan också vara underbart!!

Nu blir jag så där hjärtnupen igen...inga kramar o gos på länge än... lite ljusning men fortsättningsvis samma restriktioner. Jävla corona. fan för corona. skitcorona...hur många svärord kan jag egentligen? Hör min mammas röst, "men Margareta, inte svära.." Hon sa alltid Margareta när hon var arg på mig, annars Maggi sällan Maggan...Kan jag några svärord på franska tänker jag? Merdre corona virus (hör ni den franska accenten!!) men merdre låter ju inte så värst...så är det ju med svärord på andra språk, de har ingen laddning, merdre, merdre...säger mig ju ingenting! Men fy fan och djävlar!!  Nu har jag kräkts färdigt. Sitter här i soffan och Erik Schuldt är på radion. Denne man med sina musikaliska och tänkvärda reflektioner och med en röst som lugnar och smeker. Solen tittar fram och häggen är i färd med att slå ut.
 Låt mig berätta om en fin valborgskväll! Kallt visserligen men solstråk då och då
och på eftermiddagen samlade grannens dotter sina studentkompisar i trädgården bredvid oss.
Gud så unga de ser ut, sa Christer...ja, de var så fina och unga i sina vita mössor och jag blev hjärtnupen igen när jag tänker på att de i år inte får fira sin examen med utspring, baler etc.  Grannens dotter hade dukat med papperstallrikar och flaggor i deras pergola. En eld hade de också tänt i en tunna. Vi tände också en eld i vårt stora järnfat och på bordet stod två sommardrinkar.
Ska vi inte ha studentmössorna på. sa Christer och för en gångs skull visste jag var de låg. Christers mössa är så liten...konstigt!! Här satt vi nu vid vår lilla varlborgseld och försökte lyssna på Berwaldhallens valborgskonsert mellan ljudvågorna från ungdomarnas "Proud Mary"! Då...öppnas grinden och in kommer min körledare David med fru, dotter och ett gäng andra sångare.
"Vintern rasat.." ljöd plötsligt i vår trädgård...Det var magiskt!! Sedan följde "Uti vår hage" och "Glad såsom fågeln" och studenterna dök upp och  lyssnade förundrat till  körens "Sjung om Studentens lyckliga dar". Studenter, körsång och brasa...på denna lilla plats, i vår trädgård fanns hela Valborg! Jag blev förstås hjärtnupen... Merdre vad underbart!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar