måndag 29 juli 2019

Lavendula angustifolia....

Lågväxande buske med blåvioletta blommor, (finns även vita och rosa); omfattande odlingar i södra Frankrike....jag läser på webben om dessa väldoftande axliknande blomstänglar som jag nu börjat skörda från min egen lilla täppa! Under blomningstiden ett älskat skafferi för fjärilar och bin och när man besöker de stora fälten vibrerar luften av allt surrande!

Ur blommorna kan man pressa olja som används för att tillverka parfymer, badoljor, tvålar...Att fylla små påsar med de torkade blommorna och lägga i garderober eller lådor håller mal och annat otyg borta och nu häromdagen såg jag i bageriet att man bakat lavendelbröd. Lavendelskorpor har jag ätit, men brödet...nja inte så gott i min smak! en aning för parfymlikt; att dricka te gjort på lavendel ska både vara kramplindrande och lugnande...och en lavendelpåse bredvid  kudden ska ge god sömn! Ja ni hör!! Ordet lavendel kommer från latinets la vendula (lavare-tvätta) så nu har jag lärt mig det också.
 Jag raspar av blommorna och brer ut dem på en stor träbricka och sedan får de ligga i solen och torka innan jag sedan fyller mina påsar. Jag gör också små buketter som jag sätter upp lite här och var ävensom fyller några skålar som jag då och då sticker ner fingret i och vispar runt lite....varvid doften stiger. Det är märkligt hur länge doften sitter i...jag har påsar som jag inte bytt lavendel på sedan flera år och när jag skakar om lite och trycker så finns doften där.
Sedan får man klippa ner stänglarna så att busken blir som ett klot! Jag ser mer och mer lavendel i Sverige också. Jag det finns nämnt redan på medeltiden i klostren och numera finns arter som tål även vårt klimat. Så man behöver inte vara här för att njuta av denna fantastiska växt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar