torsdag 19 juli 2018

Vatten, vatten...bara vanligt vatten!

Bästa törstsläckaren!
I morse låg jag och tänkte på hur det ser ut i min trädgård hemmavid...Finns det några blommor kvar i denna torka? Har mitt lin börjat få hårda små knoppar? Jag har två vattenänglar som sköter om det hela så jag vet att det som fortfarande lever får vatten med jämna mellanrum och som vanligt tänker jag på hur otroligt viktigt det är med vatten. Speciellt nu när det verkar brinna rejält på många platser i Sverige och som vanligt verkar samhället blivit taget på sängen....två helikoptrar av tolv har krokar för vattenbehållare... försvaret får inte bistå enligt vissa regler...att det finns hundratusentals människor som ingår i lottakårer och hemvärn med adekvat utbildning för katastrofer av olika slag verkar inte heller myndigheterna ha reda på och man undrar vad för lärdom man införskaffat sig efter den enorma branden i södra Sverige för några år sedan. Som tur är skickar Norge, Italien och Frankrike helikoptrar och flygplan för att bistå. Många frivilliga hjälper också till men 80 procent av Sverige är skog...hur naiv kan man från samhällets sida vara!? Och så lite överslätande och intetsägande kommentarer från en regeringsrepresentant.."klart att man måste se över hela regelverket när allt brunnit klart"...visst känner man igen dessa till intet förpliktande kommentarer. Vem bär ansvaret? Ingen naturligtvis...
Frankrike är van vid årliga bränder så här har man en utkik på nästan varje bergstopp och stränga regler gäller för hur man får hantera eld och nu på sommaren är det totalförbud för öppen eld.
Vatten, vatten...detta livgivande element, svalka för kroppen och den bästa törstsläckaren. Ett ordentligt sommarregn längtar nog de flesta i Sverige efter nu och inte bara människorna utan alla djur och växter också. Här i vår lilla by vräkte regnet ner för några dagar sedan, skönt och uppfriskande och jag hoppas nu att det även når upp till Sverige och därmed också  till min lilla trädgård!!
La mer....svalka för kroppen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar