fredag 30 mars 2018

Påsk....

I går kom ingen påskkärring... småtöserna bor för långt borta och hon som bor närmast hade dans och kom i gång sent, och några andra hittade inte heller hit!  Christer hade dock laddat upp med kexchoklad och jag hade lite "skummisar" i en skål. Nåväl jag har sett mina hjärtan på Instagram och de är så söööta!! Godiset kommer i alla fall inte hamna fel...Christer har ständigt en skål på nattduksbordet!!
Påskkärringar 2016!
Själv sjöng jag och kören på en skärtorsdagsmässa i kyrkan. Det var mycket speciellt och stämningsfullt. Inte mycket publik men vår nya präst Åsa sjöng vackert och talade om hur lätt det är att inte se och gå förbi varandra...att "sova" (som lärjungarna gjorde...) när vi skulle behöva verkligt lyssna och stödja varandra i det svåra som kan drabba oss.  Vi avslutade med Mozarts "Ave verum corpus" och det kändes som min mamma höll mig i handen...hon älskade den och det gör jag med. Efter mässan togs allt bort från altaret, ljusen och belysningen släcktes ner och vi gick ut under tystnad. Långfredagens början...
När jag var liten var det en lång trist dag. Ingen musik på radion, stängt överallt: när TVn kom i slutet av 50-talet kunde man visa någon religiös film...och så skulle man äta fisk. Den traditionen har jag hållit på! Så idag ska här serveras torskrygg med smält smör och pepparrot för våra middagsgäster, yngste sonen med sambo och dotter!
Torsk à la Morberg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar