torsdag 5 april 2018

Tankar under olivträdet....

Vi stannar till i den lilla byn Sillans la Cascade och äter en vällagad och god dagens rätt. Vi firar att äntligen kommer solen och med den lite värme! Våren har verkligen varit svårflirtad här nere i Provence t.o.m i Nice som annars brukar ha fint vårväder har det varit kallt och regnigt. Jag ser på min blogg för förra året då jag var här samma tid, att då var det full blomprakt, irisarna lyste blåa från vägkanterna och små gröna blad syntes på vinplantorna. Nu blommar i och för sig rosmarinen men annars är allt i knoppig väntan på den verkliga värmen. När vi kommer hem passar vi givetvis på att profitera,  klär snabbt av oss i bara mässingen och åtminstone jag lägger mig i solstolen! Då kommer en kylande vind som på beställning... det gäller att ligga i lä! Vi har inhandlat nya utemöbler i regntåligt virke i lite lyxigare utförande denna gång nu med kudde för ryggen också och inte bara för ändan! Det är roligt att fixa till lite, små ändringar piggar upp.
V har köpt i naturfärg och med ljusare kuddar!
Mitt favoritcafé i byn har öppnat och här åt vi i går en jättegod lasagne till lunch. Det blir ofta luncher ute när det bara är vi två. Jag föredrar det framför att gå ut och äta på kvällarna. Då är det mysigare att sitta hemma på terassen, ta sin lilla aperitif och äta något enkelt! Det är så roligt att komma till "vår" restaurang! De hälsar alltid så hjärtligt på oss till skillnad från vissa andra som trots att man setts i snart 25 år knappt säger goddag. Det är märkligt tycker jag, men jag minns vår vän Anita från Danmark (tyvärr död) som både var gift med en bybo och jobbade här bl.a som mäklare, hur svårt det var för henne att bli accepterad. Det tog många år och då bodde hon ändå här hela tiden!
Så har jag planterat blommor i balkonglådan på vår lilla franska balkong! Förhoppningsvis lever de när vi kommer tillbaka i juni...
Boktraven är hög men nu läser jag om "Finna sig" av Agnes Lidbeck. Vi ska tala om den i bokcirkeln nästa gång och jag känner att jag måste friska upp minnet. Den är intressant men för mig tog det ett tag att komma in i hennes språk och sätt att uttrycka sig, så en omläsning är inte fel. Annars läser jag inte ofta om böcker. Undantag är bl.a Agatha Christie och Selma Lagerlöf!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar