söndag 14 januari 2018

Uppbrott....

Hemresan närmar sig... i morgon åker vi till Nice för en natt innan flyget hem. Ska bli skönt! Jag är nöjd och längtar hem till min vardag! med allt vad det innebär av familj, vänner och aktiviteter. Förhoppningsvis kommer jag fortsätta med mina promenader som jag påbörjat! Det är ju härligt när man kommer i gång!!
Ni som följt mig vet att vädret inte har varit något vidare men två helsoliga dagar har vi haft och dessemellan solglimtar mellan moln och regn. Våren är långt borta fortfarande, men då och då tittar den fram och väcker hopp och längtan.
Som nu idag på marknaden när mimosaplantor och penseér fyller försäljerskan bord. I stället för croissanter köper vi frasiga "kuddar" med äppelmos och Christer dricker varm choklad och jag en noisette! Det sistnämnda är en liten crème (kaffe med mjölk) och först nu har jag lärt mig det! Kände mig väldigt fransk helt plötsligt!! Varje dag ett nytt ord!
Dagens höjdpunkt var vår lunch i le Val, en liten by som man alltid passerar när man åker upp till oss.
Den ser inte mycket ut för världen när man åker förbi det stora vinkooperativet och skolan med sina 
huslängor, och byn ligger som utspridd på en öppen slätt. Men man bedrar sig! Den gamla delen är charmig med smala gränder och torg och här ligger en restaurang som min frissa tipsade om, och som visade sig vara en riktig pärla!
La Crémaillère ägs av en familj där mannen är chef de la cuisine och hustrun sköter det övriga. Köket är öppet så man kan se hur maten tillreds à la minute och inredningen är enkel och flärdfri.
Och vilken god mat!
Det är nog det godaste jag ätit här på länge. Det blev både förrätt (som vi delade på som efterrätten) och varsin köttbit där min beledsagades av tryffelsås och Christers av svamp. För en gång skull var köttet perfekt! och grönsakerna al dente! och inga kryddor behövde tillsättas. 3 stjärnor absolut! En underbar avslutning på våra veckor här!
Att le Val dessutom har ett hus för musiken ger den en extra stjärna!

2 kommentarer:

  1. Det ser så fint ut! Här hemma har det varit grått, men torrt och isfritt på gatorna, promenadvänligt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter bra eftersom jag vill och behöver fortsätta mina promenader! <3

      Radera