tisdag 19 december 2017

Tredje ljuset tänder jag för musiken...


Just nu spelar jag en CD som jag köpte när jag var i Uppenbarelsekyrkan i Hägersten på konsert!
För första gången lyssnade jag på hela Bachs juloratorium d.v.s alla sex delarna på en gång!
Med min egen kör har jag sjungit del 1-111, men nu fick jag uppleva alla delarna. Trodde först att detta skulle bli för långt men jag blev positivt överraskad. Dels den fantastiska kören, solister och orkester,  men också pausen där det ingick smörgås och julmust! Bach, den femte evangelisten, som Owe Wikström kallar honom, är helt klart gudabenådad som så många av våra andra klassiska kompositörer.
Och inte bara klassiska; så mycket underbar musik, som fortfarande skapas, inom alla genrer! På Cdn snurrar American classics, "Have yourself a Merry little Christmas"... eller "Det är en ros utsprungen"  i Sandströms tappning...
Ja det finns musik för alla årstider, alla sinnestämningar, alla högtider....
Jag tror att musiken är den enda konstart som riktigt kan sammanföra oss människor, som kan få oss att knyta band och förenas.
Minns ni vad Hasse Alfredsson sa? "Vilken tur att det finns musik, hur skulle det annars se ut på dansgolven??!"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar