fredag 25 november 2016

"There is a crack in everything..."


Sitter i aulan på Rytmus (musikgymnasiet i Nacka) och lyssnar på mitt barnbarn I, som sjunger tillsammans med sin spelgrupp. Det är BRA! Jag vet att jag är partisk, farmor som jag är, men han har en fantastisk röst och en utstrålning som lyser upp hela rummet! Vad månde bliva...tänker jag, men vad det än blir så kommer han alltid ha glädje av sin musik, precis som jag alltid har haft glädje av min.
Det skulle var lätt att vara utan november....allt i gråtoner; mörkt när man går upp och mörkt när man tar sig en kopp eftermiddagste. Vad hjälper? Böcker förstås...läser Niklas Ekdals bok "Hur jag dog" där han insiktsfullt och modigt beskriver sin mycket svåra depression efter en skallkollision, som händer under en fotbollsmatch.
Under drygt ett år går han djupare och djupare ner i ett bokstavligt mörker, som leder till att han försöker ta sitt liv. Parallellt med beskrivningen av sin sjukdom och återkomst till livet, berättar han om sin uppväxt, sitt yrkesliv och sina tankar kring det som handlar om att vara människa, vår sårbarhet, ensamhet och gemenskap. Det är modigt att skriva om självmord, ett svårt och tabubelagt ämne, men det är viktigt att vi talar om det, alltför många människor ser det ibland som sin enda utväg. Det finns hjälp att få, ingenting är hopplöst...det finns många vägar och många människor som kan hjälpa, även om det, som alltid, behövs mycket mer resurser och forskning inom denna del av sjukvården.
I bokhögen ligger också den sydafrikanske kriminalförfattaren Deon Mayer. Hörde om honom på Babel och för mig är han en helt ny författare, och jag som ändå läst så många deckare! Det är klart jag lånar på biblioteket och också köper några av hans böcker. Här får jag återse Kapstaden och med Taffelberget och Waterfront på näthinnan får jag ytterligare kunskap om vad som pågår både där och i Sydafrika i övrigt inom polis och politik, om spänningar mellan vita, färgade och svarta... spännande och som jag ser det initierat.


Jag tänder ljus, lyssnar på P2s morgonmusik och ser nu att det är frostvitt utanför fönstret. På söndag är det första Advent och jag ska sjunga tillsammans med Elsa Dolly och barnkören på högmässan...
Vad skrev Leonard Cohen, som nyligen avled,  "There is a crack in everything, that´s how the light gets in"...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar