fredag 8 april 2016

Vårsalongen 2016

En S favorit! Målning av Martin Jonsson

Har gått med några barnbarn på konstmuseum de sista åren. Så roligt att göra något som inte är bio (de har ju oftast sett alla filmer!!) och konstmuseum kanske inte är det första de själva tänker på när de går ut! Så i år var det min fina S som följde med på Liljevalchs Vårsalong, som detta år inte håller till på Djurgården utan nu huserar högst upp i Gallerianbyggnaden på Brunkebergs torg. En stor skramlande bygghiss tog oss  upp på taket där vi möttes av en fantastisk utsikt över stan och sedan vandrade vi runt bland 214 konstverk av olika slag, skapade av 114 konstnärer från 23 till 99 år! De ungas salong (16- 18 år) tyckte min S nästan var bäst och det är slående så många fantasifulla och roliga verk som de unga skapat.
"Flickan med kugghjulsörhänget"  (Yangling Tang)
 Vi enades om, att som helhet betraktad, var det en intressant Vårsalong i all sin brokighet,  och allt gillade vi förstås inte, men det var roligt att uppleva hur S stannade framför vissa tavlor eller skulpturer, som jag snabbt gått förbi, och flera gånger visade på intressanta infallsvinklar, som jag annars missat.

En intressant tavla jag höll på att missa! av Lars Agger
 En fin och givande eftermiddag som vi avslutade med tacos och "detta gör vi om"!!

Dag för frissan ser jag!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar