måndag 11 april 2016

Smått och Gott från vår Dal!


Sista dagen i vårt Dalen bjuder på en molnfri himmel och sol! Kvällen innan avnjuter vi en god middag med några vänner bl.a norska räkor till förrätt! Att jag just nämner det beror på att man öppnat en butik "Åre Atlantfisk" som varje fredag har öppet för allmänheten och där man kan inhandla färsk fisk från Norge. Mina tankar går givetvis till Tromsö och de underbara fiskmåltider jag avåt där…så nu blir det både lax och räkinköp! Och vilka räkor!! Till drinken före knycker jag en idé som några andra vänner bjöd på och som jag här tipsar om!

Minikrustader fylls med brieost (eller annan mjukost) och ovanpå en klick med hjortronsylt
In i ugnen 175 gr i några minuter tills osten smält och sedan avnjutes detta gärna till ett glas bubbel!
Jättegott!

Åter till sista dagen då vi vandrar upp till Hensjön, en promenad på drygt 1,5 kilometer, således inte särskilt betungande även om vi får pulsa i skidspår! Vad bra jag mår när jag äntligen kommer iväg! Luften här uppe  är så frisk, bruset från Henån där snösjoken och isen alltmer släpper taget och låter sig föras ner i forsarna.
 Kalfläckarna som breder ut sig mer och mer under granarna där det gröna lingon och blåbärsriset tittar fram. Jag plockar en liten bukett med blåbärsris som får stå som en hälsning på bordet innan vi far hem.
Kalle Ankagranen i bakgrunden!

På eftermiddagen lyssnar vi på musik och sång på Köja fjällhotell. Det är elever från Birkas musikhögskola som spelar och sjunger. Otroligt duktiga! Vilka talanger det finns. Det är också roligt att se hur dragspelet mer och mer kommer i bruk och då inte bara i gammalvals!
Underbara Bachtoner
Men innan denna musikaliska upplevelse besöker jag Jämtlands minsta bibliotek!  (det allra minsta, en telefonkiosk,  lär ligga i Bromölla). En friggebod med vackert blåmålade skyltar, inrymmer bokhyllor dit byns invånare burit utrensade böcker! Det är ljust och trevligt med en liten gästbok och initiativtagaren, en kvinna i byn, kan vara mäkta stolt över denna kulturgärning!

Välkommen till Edsåsdalens Bibliotek!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar