tisdag 9 februari 2016

Finistère…jordens slut och ljusets återkomst...

Jag kände henne inte personligen… Bodil Malmsten, bara genom det jag läst av och om henne. En person med stark integritet, som inte var rädd att säga vad hon tyckte och tänkte och som hade en stark känsla för ordet och dess valörer. Hon läste ur sin sista diktsamling "Det här är hjärtat" på Rönnells Antikvariat och bokhandel och jag var där. En stämningsfull och fin kväll där hon läste om sin sorg efter en nära och kär vän…och nu är hon själv borta. Det är många som dör eller är svårt sjuka i min generation…livet är så bräckligt och kan förändras bara på en sekund…vad var det Bodil själv skrev på twitter…"Att vara frisk är att vara lycklig; synd bara att jag inte visste om det. Till dig som är frisk- vet om det."

Min energi är som bortblåst förnärvarande….vissa dagar tycker jag min förkylning
känns bättre bara för att nästa dag tycka tvärtom och även om jag inte längre hostar så våldsamt på nätterna så kompenseras det av hostdagar med medföljande snuva. Är just inte till glädje för någon…
I helgen då vi var på körninternat i Hagaberg, Södertälje, fungerade det dock hyfsat och det tror jag beror på sången! Det finns inget som är så läkande som att sjunga och är det Steve Dobrogozs underbara musik ännu bättre! Dessutom trevligt umgänge, mysig rumskompis och gott rödvin!  Men…nu är jag som sagt där igen…Därför bloggar jag inte, går knappast in på FB och lyckas inte läsa mer än några sidor åt gången. Gå och lägg dig säger Christer…men det är så trist att ligga i sängen…inte tror jag man blir bättre heller!

Familjen Agnes med barn bor här hemma i väntan på sin lägenhet, så det är liv och rörelse kan man säga! Kläder och leksaker om vartannat men goare flickor får man leta efter och deras kramar och kärlek gör mig så varm i hjärtat! Bästa medecinen!
 " Mormor nu är det vår ute", sa min lilla Elsa Dolly häromdagen! Solen sken, gräset var grönt och hon ville absolut gå ut i klänning! Nej, sa jag, och citerade "Blåsippan, som aldrig får snuva…och än är det vinter!" Men ljuset har kommit tillbaka och snart gör jag det också!


3 kommentarer:

  1. Stackars dig vad eländigt! Hopplöst med förkylning som aldrig ger sig. Men det är sant som barnbarnen säger, en aning av vår i luften. Hoppas kan man på en tidig varm vår. Önskar dig snabb bättring!!! Kryakram

    SvaraRadera
  2. Hos doktorn i dag…virus…inget att göra, bara vänta ut. Nåja, det är i alla fall skönt att det inte var lunginflammation som jag var rädd för ett tag! Ser fram emot din bokrelease! Tack för inbjudan! kram

    SvaraRadera
  3. Blir roligt med release! Glad att du kommer. Hoppas nu att du snart blir frisk! Varma hälsningar och hopp om snar bättring - lite svårare när kylan slog till igen. Vår! KOM!!!!

    SvaraRadera