onsdag 11 november 2015

Från Bejing till Shanghaj…5


Vi går på kinesiska muren, som jämte terrakottaarmén i Xian är ett turistiskt måste! Det är kyligt och friskt i luften och landskapet runt är höstlikt vackert. I sitt nuvarande skick byggdes muren under Mingdynastin   (mellan 1300-talet till 1600-talet) och är  640 mil lång, 16 m hög och bredden är ca 6m.
 Under Qindynastin på 200-talet f.kr sammankopplades spridda murar, som byggts tidigare, och den egentliga kinesiska muren växte fram. Det är en fantastisk skapelse. Så långt mitt öga når ser jag hur muren med sina regelbundet återkommande vakttorn följer bergskammen för att sedan tona bort i fjärran. Muren skulle vara ett skydd för diverse nomadstammar som hotade Kina under olika perioder.
Kanske var jag inte så filosofisk just då, när jag gick där, men nu i arla morgonstund med jetlag fortfarande i kroppen, tänker jag på alla dessa murar vi bygger upp…konkreta men också schimära, för att skydda oss mot de andra….
Minns en gång för många år sedan då vi hamnade på fel sida av Berlinmuren och efter många om och men äntligen släpptes över via checkpoint Charlie till värmen och friheten…
På vägen mot bussen tittar jag in i en stor souveniraffär.  Det är alltid roligt att se vad som bjuds, men handlar inget. På ett litet kaffe ser jag en skylt "Butik och svenskt kaffe"! Det blir inget kaffe heller, för vi ska iväg till den berömda pekingankan!


Ordentligt brant ibland

Vi var på Pekingopera också…mycket speciellt!

Puss på er!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar