måndag 19 oktober 2015

Litteratur och musik i en salig blandning!


En kulturrik helg är tillända. Litteraturfestivalen i Mariefred inbjöd bl.a till Modianokvartettens framträdande på Gripsholms värdshus och i den kvartetten sjunger en god vän till mig. Det var en annorlunda kvartett! En pianist, en sångerska, en översättare och en bibliotekarie! Allt cirkulerade kring nobelpristagaren 2014,  Patrick Modiano och hans verk och med franska sånger, fransk musik och läsning ur några av hans böcker fördes vi in i den speciella värld som Mondiano målar upp i sina böcker. Innan talade Jesper Waldersten, konstnären och illustratören, om sin konst, en "gammal" Enskedebo som numera bor i Mariefred. Hans nu 14-åriga dotter gav mig en stor kram! Hon minns mig som tanten i bokhandeln som alltid bjöd på kakor! Roligt att man gör avtryck ibland!
Annars har det i helgen varit TV inspelning av fyra olika gudstjänster i kyrkan som ska visas i nyår och trettonhelgen.  Körsång och psalmsång har blandats med predikningar och det man tror är en riktig högmässa i realtid är i själva verket ett hopklipp av olika inspelningar! Min kör sjunger i gudstjänsten på nyårsdagen! Julgranar och julkrubba omgav oss och Ett gott nytt år önskade vi varandra! Så skapas iilusioner av en verklighet. Inget är egentligen vad det synes vara….


2 kommentarer:

  1. Vilken härlig helg för "tanten i bokhandeln" - tror många minns dig som den glada kunniga bokhandlerskan som älskade sina böcker och sin fina bokhandel. Min favoritbokhandel alla kategorier.

    SvaraRadera
  2. Tack för de fina orden! Tänker ofta på den tiden och är så lycklig över allt jag fick uppleva där!

    SvaraRadera