lördag 17 maj 2014

Ljuvligt, ljuvligt...


Visst är ljuvligt ett ljuvligt ord! Och just idag känns det så när jag går ut i trädgården. Gräsmattan är alldeles för långhårig men dock full av bellis och förgätmigej som lyser med sin blå färg, så vi struntar i gräsklippning och fågelbadet är nyfyllt med vatten. I dag ska jag inhandla blommor till blomkrukorna och rensa i rabatten!
Kirskålen har fått bre ut sig lite för mycket, samtidigt är det lättare att ta bort den när den växt upp lite.
Häggen doftar och äppelblommen slår ut! Igår gjorde vi en fin promenad runt "Kyrksjön" i Bromma/Ängby. Några vänner tipsade om den så vi åkte dit. Kyrksjön och området omkring är naturreservat med ett rikt fågelliv och stigen kantades av blommande träd och fantastisk fågelsång. Hör ni näktergalen? sa en dam till  oss, och efter en liten stund hörde vi den (tror jag!) inte så lätt att urskilja bland alla kvittrande fåglar! Vattengölar och nerfallna träd bäddar för rikligt med småkryp till hungriga sångare och två bryggor med bänkar, vila för solhungriga flanörer! Här satt vi en stund och tittade på de två nykläckte sothöneungarna, små dunbollar som simmade runt sina föräldrar! Här är säkert också skönt att ta sig ett dopp på sommaren,  så hit tar vi oss en tur igen!

Solglittrande svan!

6 kommentarer:

  1. Så fint. Ett alldeles okänt område för mig. Visst är det en ljuvlig (ja ljuvligt är ett så fint ord, man riktigt smakar på det) tid just nu. Gräset hos mig är också för långt men blommorna växer så vackert och gräsklipparen är för tung för mina ömtåliga armar så det får vara så.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låt gräset växa och njut av alla blommorna Eva och låt någon med starkare armar sköta gräsklipparen!

      Radera
  2. Härligt!!! Å bra att du promenerar ;) Puuuussss

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, nu ska det bli andra bullar!! I morgon blir det promenad till mammas grav! Kraaam Och du kämpar på uppför backarna hoppas jag! Puss

      Radera
  3. Kristina Sörensen19 maj 2014 kl. 01:28

    Välkommna på kaffepaus hos oss nästa gång ni går runt Kyrksjön! Vi bor ju bara några kvarter ifrån.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Christer nämnde det att ni bodde i närheten. Nästa gång knackar vi gärna på!

      Radera