fredag 30 maj 2014

Jag får pippi!

Den sista fjällkon...

Min dotter Agnes berättade för ett tag sedan på sin blogg om sin" early bird"  Elin Lykke! Nåväl, här finns en till! Har nu sedan en tid vaknat runt tre,  halv fyra på morgonen och så får jag ligga vaken en bra stund innan jag somnar om igen. Vet inte varför egentligen. Även om jag lägger mig senare så vaknar jag samma tid. Inte vill jag tända lampan heller för att läsa för då vet jag en som blir "vansinnig"!!
 Ibland går jag upp, dricker vatten men för det mesta ligger jag kvar och låter tankarna fara runt. I natt tänkte jag på min gode vän Göran. Vi var hemma på middag hos honom och hans fru Eivor i går och jag gick runt i deras charmiga hus och tittade på allt han skapat. Olika djur men mest fåglar, fåglar i de mest fantastiska utföranden; flygande, ruvande, stående…och alla med sitt eget personliga uttryck. Tavlor målar han också och nu senast tavlor där motivet direkt skärs eller karvas ut ur träet. Flera utställningar har det blivit under årens lopp och allt detta började han med efter sin pensionering. Från byråkrat på länsstyrelsen till konsthantverkare av stora mått! Nu över 80 år och alltjämt full av kreativitet och livslust! Att höra honom berätta om sitt innehållsrika liv både här i Jämtland men också i Canada, där han vistades under flera år i ungdomen,  är så intressant och äntligen har han nu börjat skriva ner sina upplevelser.
Det jag tänker, som så ofta numera, är att livet ska levas hela tiden och att det aldrig är försent att börja med saker som man kanske tänkt men aldrig kommit sig för med att göra. Minns att min mamma när hon fyllde 80 hade en önskan, och det var att få vandra en bit på Kungsleden! Sagt och gjort! En stor del av familjen åkte med henne till Abisko och Björkliden, där vi bodde på hotellet, och sedan vandrade vi med henne in i detta fantastiska fjällandskap. Och hon var lycklig!

Ugglan skickar en alldeles speciell hälsning till min Elsa Dolly!
Efter Ulf Lundkvist
Göran, en kär inspirationskälla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar