tisdag 15 oktober 2013

Uppror i skärt och svart

En glad Kerstin! Just en sådan här kjol hade jag på 70-talet!

Det är länge sedan jag sträckläste en bok! Ni vet när man egentligen borde släcka lampan för att natten är sen men så tänker man...bara en stund till...Beata Ahrnborg, författare och kulturjournalist har skrivit en biografi över  författarinnan Kerstin Thorvall med rubrikens titel. En välskriven, väldokumenterad bok om denna författarinna som kom att betyda så mycket under senare delen av 1900-talet fram till sin död 2010. Som ni kan se har jag många böcker av henne och jag beundrade hennes mod att skriva om kvinnors sexualitet, om kvinnors lust och längtan att både vara yrkeskvinna,  mor och maka men framförallt att våga vara kvinna, sig själv. Hon var dessutom en skicklig konstnär (arbetade som modetecknerska) och hade flera uppskattade utställningar. Få kunde som hon skriva på ett lättsamt men samtidigt empatiskt sätt som gjorde att många, många kvinnor kände igen sig. För många blev hon en ikon och hon fick under sitt liv uppleva både spott och spe (boken "Det mest förbjudna") innan hon slutligen fick lov att bestiga den litterära parnassen med sin trilogi om Signe, (den första boken "När man skjuter arbetare"). Inte minst var hon en inkännande barn och ungdomsförfattare och många minns säkert "Boken om dig" för tonåringar och " Gonattsagor för Anders nästan 4", som min son Tobbe älskade. Själv mötte jag henne vid  två tillfällen i min bokhandel! Sista gången minns jag särskilt väl. Det var 1999 och Kerstin hade redan börjat känna av sin ålderdom med bla. svårigheter att gå. Hon ville inte vara ensam, ville ständigt ha sällskap och drabbades av svår ångest inte minst när hon skulle uppträda.
Jag minns när hon kom in i bokhandeln i sällskap med sin svärdotter. Hon var gnällig, inget var bra men så kom hon in i den fullspäckade salen och helt plötsligt var det som hon förvandlades! Charmig, avspänd, rolig och helt närvarande mötte hon sin publik och man riktigt såg hur hon levde upp i ljuset av publikens kärlek och beundran. Jag vet att hon hade stora problem med sig själv, en ångest som aldrig släppte taget,  i sitt förhållande till sina 4 söner... likafullt är hon en av de viktigaste kvinnliga författarna under 1900-talet och en betydande person i vår kvinnohistoria.
Och hur fick jag nu henne till min lilla bokhandel! Jo, jag var ganska nyöppnad och in kommer en man i yngre medelåldern, tittar sig omkring och säger: " Hit skulle nog morsan tycka det var kul att komma!"
Jaha, sa jag, och vem är din morsa? -  "Kerstin Thorvall!"


1 kommentar:

  1. Så fint skrivet av dig om Kerstin T. Jag minns så väl den där kvällen, jag var där tidigt - just precis det du beskriver, hur gnällig hon var först, fylld av ångest, och hur strålande hon sedan var när hon mötte publiken. En riktigt minnesvärd kväll i din fina bokhandel.
    En av många.

    SvaraRadera