måndag 9 september 2013

Brittsommar eller Indiansommar?


Enligt en legend tröttnade den heliga Birgitta på det kalla nordliga höstvädret och bad Gud om några dagar av sommar!  Därav de vackra dagar som ofta infaller runt Birgittadagen den 7 oktober, " den s.k "Brittsommaren".  Benämningen finns bara i Sverige, medan "Indiansommar" kommer från det engelska "Indian summer".  Det finns olika teorier om varför det heter så och en är att vackra, sommarlika höstdagar lockade indianerna till årets sista buffeljakt. "Indiansommar" har inget bestämt datum och kan infalla när som helst, som nu! Det får vara hur det vill med allt detta! men som de flesta njuter jag i fulla drag! Äter middag ute även om det kyler på framåt kvällen och dricker mitt kaffe på morgonen i trädgården när dimman lättat.

Solstolen får stå kvar ett tag till!

1 kommentar:

  1. Jag som heter Birgitta som andranamn men inte visste jag detta om ordet brittsommar! Ska jag tänka på 7 oktober

    SvaraRadera