tisdag 24 september 2013

Albert Camus en hundraåring värd att läsa!

För några veckor sedan var jag inne i en pocketshop för att köpa mig något att läsa. Tittade i klassikerhyllan och fick syn på Albert Camus "Främlingen". Läste för länge sedan hans roman "Pesten" som jag tyckte  mycket om både för språket men också  för person- och miljöbeskrivningarna. Jag köpte "Främlingen", läste den och blev återigen fascinerad.  Camus föddes i Algeriet 1913 alltså för nästan precis 100 år sedan. Han dog i en trafikolycka endast 47 år gammal och några år innan fick han Nobelpriset således rekordung. Inte mer med det, men så häromdagen letade jag ånyo efter en bok nu i min egen bokhylla och då hittar jag Britt Dahlströms "Bara om böcker" en bok utgiven av En bok för Alla, ni kanske minns det förlaget som varje år gav ut bra barn- ungdoms och vuxenböcker till lågt pris tack vare statsbidrag. Från A till Ö berättar hon i små stycken om olika litterära fenomen och på bokstaven C hittar jag en liten essä just om Camus. Hon skriver om vilken betydelse biblioteket hade för honom så och hans lärare.  Rörande är det brev som Camus skriver till sin lärare monsieur Germain efter Nobelbeskedet. Där tackar han för all uppmuntran och jag citerar "utan er, utan den vänliga hand ni har sträckt det lilla fattiga barn jag var, utan er undervisning och ert exempel skulle ingenting av allt detta ha hänt". Tänker på våra skolbiblioteks betydelse...(de som finns kvar..) våra duktiga lärares...att som elev få bli sedd...
Camus tillhörde kretsen runt Sartre och existentialismen men var mindre dogmatisk, mer öppen och reflekterande och i går valdes hans bok att läsas av min bokcirkel!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar