söndag 4 augusti 2013

Hela livet lär man sig något nytt!

Min väninna ringer....Är du inte ute och plockar blåbär, säger hon! Det är omväxlande molnighet, lagom varmt och helt klart bärplockarväder! Nej, säger jag, fast nog skulle man ta sig en tur...det lär ju vara gott om hjortron också...men jag vill helst fortsätta sitta i min solstol på altanen och försjunka i boken "Haren med bärnstensögonen" av Edmund de Wahl. Tillsammans med en samling netsuker får jag uppleva hans judiska familjs uppgång och fall från Paris, via Wien och Tokyo till London. Tiden sträcker sig från 1870 talet till dags dato och ger en fantastisk skildring av ett Europa stadd i en enorm utveckling och förändring inte bara inom konsten utan också politiskt. Och som en röd tråd genom berättelsen följer vi de 264 små japanska konstverken netsuker som inköpes i Paris av en kusin till författarens farmorsfar på 1870-talet då den s.k japonismen blivit på modet. En netsuke är en slag knapp som männen fäste på sina kimoniskärp för att kunna hänga upp småsaker i. Dessa små "knappar" snidades till de mest utsökta små konstverk i elfenben eller trä .netsuke Jag hade aldrig hört talas om detta förrän nu och fascineras av det arbete som ligger bakom varje liten "knapp"ofta där man ej heller känner till konstnären. Familjen förlorar allt men denna samling räddas undan på ett mirakulöst sätt och finns nu i författarens ägo. Läs den! Välskriven och berörande och ger för mig också nya kunskaper i vår mänskliga historia.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar