tisdag 24 december 2019

The times they are a changin...

Julaftons morgon...På CDn  "Jul, jul strålande jul"... Det är Anna-lena Löfgren som sjunger tillsammans med Artur Eriksson. I hela mitt liv har julen inletts med musik. Mamma steg upp, tände ljus ( på den tiden fanns det bara grammofon) och så spelade hon ett antal stenkakor bl.a "Det är jul här på Hawaii..." med Yngve Stoor, som hon gillade! Sedan serverades pepparkaka och den första skinkmackan. Så kom LP skivor och då inköptes Löfgrens Julskiva som vi sedan har spelat varje år.  När jag fick egen familj tog jag över traditionen och då blev det jag som gick upp, tände ljus och satte på musiken.  Sedan har barnen flyttat och bildat egna familjer men Agnes med familj har fortsatt komma hit kvällen innan julafton för att pynta och griljera skinkan; sovit över och så har vi tillsammans på morgonen lyssnat på de fina julsångerna och känt att nu är Julen här.
 I år är vi för första gången ensamma jag och Christer. Agnes har fått en liten son; hennes rum är fortfarande fyllt av alla saker som ännu inte funnit plats i vårt nyrenoverade hus och nu är tid att traditionen förs vidare,  nu i hennes eget hem. Allt har sin tid som Ordspråkboken säger... men en liten tår föll när jag hörde de första tonerna...
Det blir en grön jul i år. Ja det fanns ju ingen snö där Jesus föddes och ändå förknippar vi Julen med snö och kyla. Minns jular när jag gick till julottan för att sjunga och det gnistrade inte bara från himlens stjärnor utan också från de vintervita trädgårdarna.
Det doftar från spisen från den griljerade skinkan; jag har provsmakat mammas sill, mycket god och julklapparna ligger fint inslagna i julpåsen. Vi firar jul hos Agnes i år, det blir bra.
Som alltid tänker jag på min mamma! Hon älskade julen och de minnena var de bästa hon bar med sig från annars tuffa barnhemsår. Den här dikten ville hon att vi skulle läsa när tomten knackade på dörren!
Tomten säger;
Nu står jul vid snöig port
klappar på och myser
Kära barn släpp in mig fort
här står jag och fryser.
Se min korg är full och tung
båd åt gammal och åt ung, har jag gåvor rara,
får jag hos dig vara?
Alla:
Ja kom kära Jul
kära Jul!
GOD JUL<3<3

1 kommentar:

  1. En vakker juleblogg , feiret jul i Tromsø hos Kristin. Hils til den fantastisk fine familien din��God jul��

    SvaraRadera