onsdag 6 januari 2016

Våra små husdjur!


Spindlar, myror, getingar, ödlor och andra små okända kryp invaderar vårt hus i olika perioder. Just nu när vinterkyla råder har de dragit sig tillbaka in i hålor och skrymslen (gud vet var!) och jag trasslar inte in mig i spindelväv och smörgåssmulorna på bordet invaderas inte av en armé småmyror. Nå det låter värre än vad det är förstås. Spindlarna håller ordning på diverse småkryp och getingarna tillhör inte den farliga sorten. Men nu har vi fått några andra små husdjur och det,  fast det är vinter! Plötsligt när vi sitter vid brasan kryper några nyckelpigor upp på tröjan! Lugnt vandrar de omkring för att sedan flyga iväg och sätta sig på ljuset som brinner på bordet. Var kommer de ifrån undrar vi,  och då ser jag en konstig hög i takhörnet vid dörren. Och där sitter en massa nyckelpigor tätt ihopkrypna! Då och då ger sig någon iväg för att sedan komma tillbaka och krypa in bland de andra. Lycka bor i huset! Ni vet väl att enligt myten är nyckelpigan tecken på lycka.
I Frankrike heter den Coccinelle (syftar på den scharlakansröda färgen) men kallas också bête à la Vierge, jungfruns djur, d.v.s Marias egen nyckelvakt! En nyckelpiga skulle förr i tiden förvalta nycklarna till huset i husfruns ställe, en ärofull befattning, och den som förvaltar nycklarna till himmeriket är ingen mindre än jungfru Maria, och Marias nyckelpiga!
En urgammal sed är att läsa någon ramsa om nyckelpigan sätter sig på handen. Man kan be den hämta vackert väder men också flyga till ens käresta!

"Jungru Marias Nyckelpiga.
flyg öster, flyg väster,
Flyg dit där min käresta bor!"

Ps. Jag bekymrar mig lite över vad jag ska ge dem att äta…här finns ju inga bladlöss...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar