onsdag 5 februari 2014

" All by myself.."


Familjen är bjuden på 2 års kalas och jag befinner mig helt ensam. Tar en rejäl promenad ner till byn (norska för stan!) Nu är det vackra vintervädret borta, det slaskar och braskar och gator och vägar är ishala men man har sandat ganska väl och jag har broddar på stövlarna. Det är skönt att vara själv en stund. Jag känner att jag längtar efter mitt eget vardagsliv med min Christer och mig själv. Det är underbart att vara med mina "flickor" och jag kommer att sakna och längta efter dem när jag kommer hem, men likafullt behöver både de och jag leva våra liv. Det är inte särskilt kallt och när det börjar mörkna på lyser Tromsö som en vacker diamant vid fjordstranden. På ett av torgen har man haft snöskulpturtävling i helgen och nu reser sig de pampiga snöfigurerna mot himlen dock lite i smältstadiet! Så fort vädret ändras…ena dagen kallt och snövackert, nästa dag milt och slask. Jag går förbi ett av mina favorithus och minns sommarens blomsterprakt. Nu vilar trädgården under snön och väntar på ljuset och våren. Nere vid hamnen lyser ett fantastiskt träd emot mig. Ser ut som det var gjort av iskristaller….Domkyrkan är stängd. Jag hade gärna velat gå in och tända ett ljus. Mittemot ligger "Söstrene Ingebrigtsen" delikatesser och catering. Här kan man köpa olika sorters charkuteriprodukter och jag köper den dyraste köttfärs jag någonsin inhandlat,  8 hg för 130:- norska! Så i kväll får familjen äta mina pannbiffar med andakt!! Trösten blir ett glas vin på den berömda ölhallen, all by myself…


4 kommentarer:

  1. Så sant så sant. Man behöver sin egen lilla trädgård också där man får vattna sina alldeles egna blommor och sitta under korkeken..
    Här komer så ett efterlängtat muslirecept inkl lite hälsotips :
    5 dl quinoaflingor
    3 dl boveteflingor
    2,5 dl valnötter (grovhackade)
    2 dl solrosfrön
    2 dl pumpakärnor
    1 dl oskalade sesamfrön
    1 dl skalade sesamfrön
    2 dl pistagenötter (grovhackade)
    ev 4 msk honung eller agavesirap
    1/2 dl nyponskalsmjöl
    4 tsk kardemumma

    Sätt ugnen på 150 grader och täck två plåtar med bakplåtspapper. Högre temperatur förstör fettsyrorna i fröer och nötter. Blanda alla ingridienserna i en skål tillsammans med honung, nyponskalsmjöl och kardemumma. Häll ut allt på de två plåtarna och rosta i ugn ca 20 minuter. Rör om några gånger så att ingenting bränns vid. Ta ut och svalna.

    100 g torkade blåbär
    100 g mullbär
    100 g hela linfrön
    2,5 dl bovetepuffar
    2,5 dl amaranthpuffar

    Lägg bär och linfrön i en skål tillsammans med bovete och amaranthpuffarna under tiden det andra är i ugnen. Blanda ihop alla ingridienserna och smaksätt extra kardemumma och nyponskalsmjöl efter smak. Förvara muslin i stora glas burkar. Lycka till!

    Lättast att hitta alla ingridienserna tror jag är om du går till hälsokostbutiken på folkkungagatan. Men de finns på coop och ica också om det är välsorterade butiker. Första gången gjorde jag bara halv sats men den gick åt så fort så nu kör jag hela.. Jag har i lite lika torkade bär.. Sen brukar jag också ha i lite vatten och olja innan jag rostar i ugn för att få lite mer crunchighet..

    Övriga hälsotips är:
    1. Syra/bas balansen är väldigt viktig i kroppen. Ofta är vi för sura och är då mer mottagliga för virus, bakterier etc. Sur blir man av stress, kaffe, vin, socker mm. Ett bra sätt är att börja dagen med ett glas vatten med citron och att äta basiska livsmedel (googla). Även cancerceller sägs trivas mycket sämre i en basisk miljö.
    2. 10 minuter avslappning per dag.
    3. Undvik socker, vitt mjöl och komjölk (calcium får du från broccli, spenat, mangold, alger, persilja, dill, avokad bla)
    4. PROMENADER och KÖRSÅNG!
    LYCKA TILL och en stor varm KRAAAAM!!





    SvaraRadera
  2. Min kära vän! tack för din utförliga och välskrivna "kommentar!" Definitivt den längsta jag fått! Allt låter så väldigt nyttigt... kan det verkligen vara hälsosamt!!! Lovar att försöka göra muslin; vilka grader när man ska rosta? amaranthpuffar har jag aldrig hört talas om…När det gäller syrabasen blir det svårare…du vet vinet…men glaset med vatten och citron på morgonen blir toppen! Och en liten eftermiddagslur…körinternat i helgen och promenaderna blir fler varefter ljuset kommer! TACK för din omtanke och jag ser fram emot att träffa dig när du kommer till Stockholm! KRAAAAAM

    SvaraRadera
  3. Nå hadde du et nydelig innlegg. Et av mange gode.
    Hilsen Gøril i Narvik

    SvaraRadera
  4. Tack för det Göril! Blir glad att du följer mig...

    SvaraRadera