måndag 11 november 2013

Till Soluppgångens rike….

Min egen lilla trädgård inhandlad på Hasseludden

Jag har länge varit fascinerad av Japan. Dess historia, dess kultur, spänningen mellan det traditionella och det ultramoderna, som fortfarande lever i mångt och mycket parallellt. De japanska trädgårdarnas skenbara enkelhet, blomsterarrangemangen, teceremonierna, i det till synes "uttryckslösa" döljer sig starka färger och en passion för att uttrycka skönhet och harmoni. Ni har säkert varit på Yasuragi på Hasseludden vid något tillfälle så då vet ni vad jag menar! Nu ska jag få uppleva detta. Om några timmar börjar vår resa som ska ta oss runt i södra delen av Japan, via städer och byar, tempel och trädgårdar hoppas jag få ta del av det som lockar mig så till detta land. Jag kommer inte att blogga något under dessa veckor utan helt och fullt försöka ta till mig av det som bjuds. Men jag ska ta många bilder och skriva i min lilla anteckningsbok och när jag kommer hem igen hoppas jag kunna delge er lite av mina intryck. Hoppas ni finns här då kära bloggvänner! Kram till er och tänd många ljus nu i novembermörkret. Sayonara!

1 kommentar:

  1. Sayonara Margareta. Det låter som en underbar resa. Japan lockar mig också. Och så klokt att uppleva det med alla sinnen - även om jag kommer att sakna dina blogginlägg!

    SvaraRadera